Home/E-commerce/Jongeren: actieve online consumenten Jongeren: actieve online consumenten Vanaf hun vijftiende jaar zijn al 74% van de jongeren naar websites gesurft waar ze de prijzen van goederen en diensten kunnen opzoeken… en ook kopen! 2010-02-22Comment Dat blijkt uit een enquête van consumentenvereniging Oivo, gerealiseerd bij zowel Franstalige als Nederlandstalige jongeren tussen 10 en 17 jaar.Bijna 2 op 5 jongeren hebben reeds een site zoals eBay of andere commerciële sites bezocht. Vanaf 14 jaar stijgt dat aandeel nog sterker. Jongens bezoeken meer commerciële sites dan meisjes en doen dat gemiddeld twee keer per maand. Er wordt het meest informatie opgezocht over GSM’s en games.Een minderheid van de 10 tot 17-jarige ondervraagden heeft al iets op internet verkocht. Vanaf 14 jaar stijgt dat aandeel echter. 25% van de jongeren doet echter aan online aankopen, dat als veel gemakkelijker wordt beschouwd. In de laatste jaren van het secundair onderwijs stijgt dat aandeel met 30%.Voor betalingen wordt meestal bankkaart gebuikt. Echter, het is de leeftijd en de opleiding die de wijze van betaling bepalen. De jongeren in het secundair technisch en beroepsonderwijs gebruiken veel minder de bankkaart en betalen vooral contant. Het gebruik van de bankkaart neemt ook toe met de leeftijd. De jongste leeftijdgroepen gebruiken relatief vaker contant geld of de overschrijving. Als ze iets ouder zijn wordt ook het systeem van de derde betaler (zoals PayPal) gebruikt. Met de GSM betalen is (nog) niet populair en de oudste tieners in de steekproef doen dat nog minder vaak.43% van de jongeren rekenen commerciële sites tot hun favorieten.Complete studie on-site http://www.oivo-crioc.org Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address