Belgische e-commerce doet het uitstekend

Volgens Ogone, aanbieder van online betalingen, kopen de Belgen meer en meer van thuis uit. De laatste cijfers bevestigen de trend die zich al een paar maanden geleden aankondigde.

post-image-3

De crisis lijkt de online verkoop niet af te remmen, maar zelfs te versnellen. Het aantal online transacties van de Belgische klanten van Ogone is in 2009 gestegen tot 8,4 miljoen, en dat is 31% meer dan in 2008. In totaal werd voor een bedrag van 705 miljoen euro online overgeschreven, een stijging van 20%.

Het gemiddelde aankoopbedrag bedroeg in 2009 85 euro, hetgeen een daling is van 10%. De Belg koopt vaker online, maar spendeert kleinere bedragen per keer. Deze diversificatie zet zich ook door in het aanbod van online winkels, zoals de eerste online apotheek: www.newpharma.be
Een andere opmerkelijke trend is de aanwezigheid van een groeiend aantal “klassieke” distributeurs in België, zoals AS Adventure, ICI PARIS XL en Eldi, die besluiten om ter ondersteuning van hun ‘fysieke’ winkels een online verkoopskanaal te implementeren.

Afgelopen jaar werden erg positieve resultaten genoteerd voor de reissector, de online ticket-, boeken-, cd- en Blu-Ray-verkoop, elektronica, en ook voor traditionele "mail orders" zoals 3SUISSES en La Redoute.

De stijging van het aantal Belgische “private sales”-sites is ook opmerkelijk, in een markt die tot nu toe gedomineerd werd door buitenlandse e-commerce sites.

Zo zagen de Belgische websites www.vente-exclusive.com, www.snapstore.com, www.outlet-avenue.be en www.veloflash.com het licht in 2009.

Back to top button
Close
Close