Studie: Facebook zal dit jaar de meeste advertentie-inkomsten binnen halen

Volgens een rapport van eMarketer.com zijn de bestedingen op het vlak van sociale netwerken aan het verschuiven.

post-image-3
De studie vond dat de bestedingen betreffende sociale media in 2009 nieuwe recordniveaus haalden. Eén van de redenen daarvoor is het toenemende gebruik van sociale netwerksites als Facebook.

Dat zelfde Facebook is trouwens steeds duidelijker de strijd aan het winnen tegen zijn rivalen, met MySpace internationaal als bekendste voorbeeld.

Naar het einde van het net afgelopen jaar toe, was er vooral een grote groei in het aantal internationale gebruikers van Facebook dat wereldwijd de kaap van 350 miljoen gebruikers rondde.

Toch is MySpace momenteel nog de slokop van de meeste marketingbestedingen. Maar iedereen, eMarketer inclusief, verwacht dat het maar een kwestie van tijd meer is voor de bestedingen op Facebook die van alle andere social networking sites overtreffen.

Vooral het net vermelde grote gebruikersaantal is daarvoor de reden. eMarketer noteert dat MySpace in 2009 goed was voor 490 miljoen USD aan bestedingen terwijl Facebook “slechts” 435 miljoen USD binnen haalde. Maar het bedrijf vermeldt er bij dat er een zeer duidelijke verschuiving is in de bestedingen ten voordele van Facebook.

De sociale netwerksite heeft zo veel gebruikers bij gekregen dat verschillende studies verwachten dat Facebook dit jaar goed zal zijn voor meer dan 600 miljoen USD aan reclamebestedingen terwijl MySpace het zal moeten stellen met 385 miljoen USD.

Het rapport van eMarketer toont verder aan dat de inkomsten van Facebook in absolute cijfers vooral in de VS zouden groeien dit jaar (met meer dan 100 miljoen USD) terwijl de investeringen van adverteerders buiten de VS trager zouden toenemen. Als we naar de procentuele groei kijken, ligt dat anders.

Tot slot toont het rapport aan dat de bestedingen betreffende sociale media tussen 2009 en 2010 zouden groeien met minder dan 10%. 
Back to top button
Close
Close