Waarom adverteerders op Twitter moeten zijn

Michael Kahn van Performics, een toonaangevend Amerikaans ‘performance marketing’ bureau dat deel uitmaakt van Publicis Groupe, vertelde onlangs in een interview waarom hij vindt dat adverteerders gebruik moeten maken van Twitter.

post-image-3

Kahn, die Senior Vice President Marketing is bij het bedrijf, vertelde dat Twitter zondermeer een ‘must’ is voor merken (verder vertellen we waarom).

Maar hij verwittigt bedrijven ook om niet te lang te wachten om een aanwezigheid op Twitter uit te bouwen. Dat heeft alles te maken met de zogeheten ‘Twitter handles’: je zou het zowat kunnen vergelijken met een domeinnaam maar dan één op Twitter.

Als iemand anders je merknaam gebruikt is dat natuurlijk vragen om problemen. Maar uiteraard zijn dat volgens Kahn niet de belangrijkste redenen waarom adverteerders op Twitter een aanwezigheid moeten uitbouwen.

Wat zijn die dan wel? We sommen de belangrijkste even op voor je.

1. Gebruikers van sociale netwerken gaan daar op zoek naar merken dus het ligt voor de hand dat je als merk ook probeert daar aanwezig te zijn waar je klanten, waaronder ongetwijfeld ook veel gebruikers van sociale netwerken, zijn.

2. De zoekmotoren geven Twitter-pagina’s van bedrijven een goede rangschikking als de gebruikers van die zoekmotoren merknamen intikken. Je hebt er dus alle belang bij dat een Twitter-pagina met jouw merknaam ook effectief van jou is.

3. Verschillende voorbeelden tonen aan dat Twitter een uitstekend kanaal is om conversaties rond je merk te bouwen en zelfs met succes promotieacties te voeren. Kahn geeft ondermeer het bekende voorbeeld van Dell maar ook minder bekende voorbeelden zoals dat van een bedrijf dat T-shirts maakt.

4. Voor Kahn is Twitter ook een uitstekend instrument waarmee bedrijven kunnen ‘luisteren’ hoe consumenten over hun merk praten. Die zogeheten ‘social listening’ inzichten kunnen dan weer gebruikt worden voor andere marketingstrategieën tot en met op het vlak van de concurrentie en offline campagnes.

5. Twitter is een kanaal waar bedrijven volgens Kahn, net als op andere sociale media, moeten deelnemen aan een conversatie als er iets negatief voor het merk wordt gezegd. Wie aan een compleet reputatiebeheer wil doen mag zo een succesvol kanaal niet laten liggen.

6. Twitter is geschikt voor crisiscommunicatie. In het interview geeft Kahn een aantal voorbeelden van bedrijven die, door op Twitter actief te zijn, zeer snel een groot deel van hun klantenpubliek hebben kunnen op de hoogte brengen van problemen.

7. Tot slot is Twitter volgens Kahn ook duidelijk een medium voor merkboodschappen en het verwerven van nieuwe klanten. Al zul je als bedrijf wel enige creativiteit aan de dag moeten leggen en vooral relevant uit de hoek moeten komen.

Want ook dat is duidelijk als je het interview leest: een bedrijf dat op Twitter actief wil zijn zal meer moeten doen dan er gewoon “zijn”, het zal ook de nodige tijd en aandacht moeten besteden aan zijn conversaties op Twitter als het er optimaal gebruik wil van maken.

Back to top button
Close
Close