Wat verwacht de Belgische marketeer voor 2010?

2009 was een jaar van focus op de ROI van marketingbestedingen, van sociale media, van bezuinigingen en van een focus op de korte termijn.

post-image-3

We hoeven je niet te zeggen dat de economische crisis hier voor veel tussen zit. Wereldwijd rapporteren onderzoeksbureaus dat bedrijven meer aandacht hebben besteed aan ‘goedkopere’ manieren van marketing die gericht zijn op het creëren van directe resultaten.

Volgens de enquête die The House of Marketing vorig jaar uitvoerde bij Belgische marketeers bleek al dat de economische crisis significante gevolgen had voor de middelen die marketeers ter beschikking hadden en op het type acties dat ze (konden) ontplooien.

Het ziet er naar uit dat de marketing in ons land ook volgend jaar nog grotendeels zal beïnvloed worden door de crisis, wat de rol van marketing zal blijven beïnvloeden. Of dat een langdurige impact zal hebben of niet is vooralsnog niet duidelijk.

Maar niet alleen de economische situatie en de rol van de marketing evolueren: ook de relatie tussen marketeers en consumenten doet dat.

We hoeven je niet te zeggen dat consumenten steeds meer hun aankoopproces online voorbereiden, dat er een toenemende mediafragmentatie is en dat fenomenen als sociale netwerken, waarvan Twitter dit jaar het meeste in de kijker stond, een invloed zullen hebben op de marketing.

Ook de toenemende nood aan parameters om de opbrengsten van marketing te meten, acties met kortetermijndoeleinden en de klemtoon op de Return On Marketing Investment, brengen heel wat veranderingen met zich mee, zeker in de relaties tussen sales en marketing en zelfs doorheen het hele bedrijf.

Volgens The House Of Marketing kunnen marketeers onmogelijk blijven stilzitten en zullen ze hun vaardigheden en competenties grondig moeten bijsturen in de richting van business intelligence en online marketing.

Bovendien zal hun succes afhangen van een klantgerichter denken, zowel intern als extern, en zal de klemtoon meer moeten liggen op dialogen in plaats van monologen.

Wat de Belgische marketeers er zelf van denken zullen we weldra weten want op de eerste dag van het congres van de Stichting Marketing, dat plaats vindt op 4 en 5 december, lanceert The House of Marketing voor de zevende keer al zijn de Jaarlijkse Marketingenquête.
 
Marketeers kunnen tot 30 januari 2010 deelnemen aan die enquête via www.thom.eu/yearlymarketingsurvey.

Back to top button
Close
Close