Consumenten zijn bereid om te betalen voor uniek online nieuws

MediaPost schrijft over een nieuw rapport van The Boston Consulting Group waaruit blijkt dat consumenten bereid zijn om maandelijks kleine bedragen te spenderen om online nieuws te ontvangen.

post-image-3

Het onderzoek bevroeg 5000 mensen in negen landen. En er blijkt toch wel een groot verschil te bestaan betreffende de bedragen die mensen bereid zijn te betalen voor nieuwscontent naargelang het land.

De respondenten uit de VS en Australië willen met gemiddeld 3 USD het minst betalen, de Italianen het meest met 7 USD.

De resultaten zijn opmerkelijk omdat men er meestal van uit gaat dat internetgebruikers niet bereid zijn om te betalen voor content, zelfs als die een grote nieuwswaarde heeft.

En daarmee zijn we natuurlijk beland bij de soorten content waarvoor surfers wel een klein maandelijks bedrag willen uittrekken.

In de eerste plaats is dat uniek nieuws zoals lokaal nieuws (67% van de respondenten), gevolgd door gespecialiseerde nieuwsthema’s (63%), tijdsgebonden content, zoals een ‘news alert’ dienst (54%) en content die gemakkelijk toegankelijk is via verschillende dragers (zoals naast de PC bijvoorbeeld ook de mobiele telefoon).

Het rapport vond verder dat consumenten het meest bereid zijn om te betalen voor online nieuws dat geleverd wordt door kranten, eerder dan door andere media zoals websites.

Wie er dus aan denkt om geld te vragen voor zijn online content als hij enkel een blog of website heeft, hoeft niet te dromen of zal in elk geval zeer kleine sommen moeten vragen of bijzonder unieke content moeten hebben.

Back to top button
Close
Close