Hoe bepaal je het succes van marketingactiviteiten op Twitter?

Elk jaar heeft tegenwoordig wel zijn online fenomeen: Second Life (ken je het nog?), Web 2.0, online video en dit jaar was het dus duidelijk sociale netwerken maar bovenal Twitter.

post-image-3

Hoewel het micro-blogging systeem oorspronkelijk bedoeld was als een eenvoudige communicatiedienst zijn marketeers snel gaan ontdekken dat Twitter heel wat mogelijkheden biedt op het vlak van customer service, branding, conversaties, virale marketing, noem maar op.

Maar één van de belangrijkste aspecten van Twitter is misschien wel dat het, zoals andere sociale netwerken, een unieke manier is om te volgen wat er allemaal over je merk gezegd wordt. Bovendien kun je meteen terug ‘praten’ of ‘tweeten’ op een  persoonlijke en authentieke manier.

Eén van de uitdagingen met nieuwe online media of tools is daarbij altijd het meten en analyseren van wat je marketinginspanningen er opleveren. Bij Twitter, dat dit jaar gewoon niet uit de  media was weg te slaan, is dat niet anders.

De eerste vraag is natuurlijk wat je precies moet meten. Traffiek, conversies, conversaties, het aantal mensen die je volgen op Twitter (en hoeveel daarvan er echt zijn geïnteresseerd in je merk)?

Wat je precies moet meten hangt natuurlijk af van de doelstellingen die je nastreeft.

Als je een bedrijf- of merkpagina hebt op Twitter kun je die gebruiken om bijvoorbeeld promoties aan te kondigen. In dat geval zul je willen weten hoeveel mensen er ook op die promoties ingaan.

Je kunt dat doen door speciale acties over een beperkte tijdspanne te organiseren voor je Twitter-volgers met een promotiecode die je kunt tracken. Dat is met het systeem van verkorte URL’s trouwens makkelijk te doen. Zo kun je een speciale tracking-code in je webanalysesysteem aanmaken en die via pakweg Ow.ly, Bit.ly of Tiny URL inkorten.  

Als je Twitter gebruikt voor customer service doeleinden ga je het succes van je aanwezigheid op het medium meer kunnen afmeten aan het aantal conversaties die je er in dat kader voert.

Bedrijven die op zoek zijn naar mogelijke klanten kunnen hun aantal volgers bekijken en wie vooral aan reputatiebeheer wilt doen zal dan weer de typische parameters monitoren die je vindt bij sociale ‘listening platforms’ in het algemeen.

Hoe dan ook: begin niet zomaar met Twitter te gebruiken.

Denk eerst na over de doelstellingen en hoe je die kunt meten en analyseren met integratie van reeds bestaande hulpmiddelen.

Back to top button
Close
Close