Home/Usability/Het belang van inkomende links voor zoekmotoroptimalisering Het belang van inkomende links voor zoekmotoroptimalisering Om klanten of prospects op je website te krijgen, moet je website natuurlijk ook eerst gevonden worden. Ondermeer daarom is het verbeteren van de positie van je site in zoekmotoren zo belangrijk. 2009-11-30Comment Eén van de belangrijkste taken voor zoekmotormarketers is om er voor te zorgen dat er zoveel mogelijk inkomende links naar hun website zijn. De rangschikking van je website in de natuurlijke zoekresultaten van zoekmotoren wordt daar immers sterk door bepaald.Het gaat er daarbij niet (alleen) om zo veel mogelijke links te hebben die naar je site of je landingspagina doorverwijzen maar vooral links van op websites die zelf succesvol, relevant en druk bezocht zijn. Of met andere woorden: ook hier is relevantie (voor de zoekmotor en de Internetgebruiker cruciaal!). Spendeer dus niet te veel tijd aan het uitwisselen van links met kleine websites of het plaatsen van links naar je site in obscure fora of op weinig bezochte startpagina’s.Er zijn verschillende manieren om inkomende links te krijgen: sommige daarvan zijn betalend zoals persberichten op druk bezochte perssites plaatsen en andere gratis zoals links in fora of blogs plaatsen (doe dat niet als een vorm van verkapte reclame maar enkel als het zinvol is, we kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk relevantie, authenticiteit en gerichtheid op de surfer zijn).Met de opkomst van sociale media beschik je nog over heel wat andere middelen zoals Twitter, sociale netwerken en zo meer voor inkomende links maar ook hier gelden respect en relevantie. De beste inkomende links krijg je door na te gaan of er druk bezochte websites in je vakgebied zijn waar je eventueel gastblogs of een column kunt plaatsen. Op die manier zorg je niet alleen voor inkomende links maar ook voor relevante content die je kennis of expertise aantonen.Met een beetje fantasie vind je zelf nog heel wat manieren maar het is dus duidelijk dat inkomende links belangrijk zijn bij SEO.Het spreekt dan ook voor zich dat je die inkomende links zult willen meten om te kijken welke trafiek welke link mee brengt. Links op relevante websites verhogen immers niet alleen de plaats van je website in natuurlijke zoekmotorresultaten: ze zorgen ook voor trafiek.Je analyseert de inkomende links, naast in functie van de trafiek, ook best in functie van andere parameters zoals de relevantie van de verwijzende pagina etc.Als je de trafiek die je verwerft uit inkomende links via een webanalysesysteem kunt koppelen aan de conversatieratio van de bezoekers die via deze link naar je website komen, kun je bijkomende links trachten te verkrijgen op de belangrijkste verwijzende sites (in het webanalyse-vakjargon ‘referrals’ en ‘referrers’ genoemd).En je kunt natuurlijk ook overwegen om op andere manieren met deze websites samen te werken. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address