Hi-Media neemt Adlink over en positioneert zich als een online reclamegigant in Europa

De wals van fusies en overnames op de internetmarkt blijft duren. Zo werd het reclameregiebedrijf Adlink onlangs overgenomen door de Hi-Media groep. Die operatie (van internationale omvang) biedt nieuwe strategische perspectieven aan de Franse onderneming van Cyril Zimmerman. In België wil de nieuwe groep nu de eerste plaats op Beweb veroveren.

post-image-3

De Franse groep kondigde op 6 juli jl. aan dat ze de ‘display’-reclameregie van de Duitse onderneming Adlink United-Internet (1&1, GMX/Caramail, Web.de…), gegroepeerd in Adlink Media, zou overnemen. Zelf is Hi-Media gespecialiseerd in microbetaling (Allopass platform), reclameregie en publishing op het internet. Het bedrijf betaalt 29,4 miljoen euro voor de overname. 12,2 miljoen daarvan werden cash gestort, de rest wordt betaald in aandelen, waardoor Adlink Internet Media nu voor 10,7% in het kapitaal van de Franse groep participeert.
Deze overname volgt op een reeks van kapitaalwervingen die sinds 2005 gerealiseerd werden en ook al de overname van Fotolog financierden.
Vanaf 31 augustus (de datum van de definitieve overname van Adlink Media) bestaat de groep van aandeelhouders van Hi-Media uit het investeringsfonds IDI (6%), het fonds BV Capital (5%), het management (5%) en Adlink AG (10,7%). Het grootste stuk van de koek (ongeveer 75%) blijft wel in handen van de markt (vlottend aandeelhouderschap van kleine beleggers).
Het bedrijf groeit daarmee op alle fronten verder en liet tijdens het eerste trimester van 2009 een zakencijfer van 74,3 miljoen euro optekenen, 22% hoger dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. 2008 was nochtans op zich al een uitstekend jaar voor de groep, want toen presteerde ze ook al een groei met 30% in vergelijking met een jaar eerder. De publicitaire activiteit van Hi-Media (de display vertegenwoordigt ongeveer 45% van de inkomsten) is wel met 7% gedaald, wat overeenkomt met 28,2 miljoen euro. Maar die daling is niettemin kleiner dan de 10% die de globale reclamemarkt moest inboeten.
Dat verlies wordt trouwens ruimschoots goedgemaakt door de microbetalingsactiviteiten van de groep, die met 52% (46,1 miljoen euro) gegroeid zijn. Die activiteiten profiteren van nieuwe inplantingen op internationaal niveau en zullen nog verstevigd worden door de ontplooiing van Allopass in Duitsland en Groot-Brittannië tijdens de volgende 12 maanden.
Met de overname zet Hi-Media (opgericht door Cyril Zimmerman, die ook de dagelijkse leiding in handen heeft) zijn ambities om een van de belangrijkste reclameregieën op de Europese markt te worden in de verf. Adlink behoudt van zijn kant zijn verkoopsplatform voor domeinnamen Sedo en zijn affiliate netwerk Affilinet. Met een kapitaal dat voor meer dan 82% in handen is van het Duitse United Internet hebben de activiteiten van de Adlink-groep in 2008 meer dan 222,5 miljoen euro gegenereerd. Haar display-activiteit vertegenwoordigt een trimestrieel zakencijfer van 14,2 miljoen euro (eerste trimester 2009), waarmee haar jaarinkomen volgens de schattingen van Cyril Zimmerman tussen 55 en 60 miljoen komen te liggen.
Op het moment dat dit artikel ter perse gaat (eind augustus), schommelde de koers van het aandeel van de onderneming Hi-Media tussen 3,63 en 3,96 euro (de koers op het moment dat de aankoop bekend werd gemaakt). Volgens de site boursorama wordt de beurswaardering van de groep na de aankoop van Adlink geschat tussen 160 en 170 miljoen euro.

Cyril Zimmerman, stichter en CEO van Hi-Media, werpt licht op de nieuwe ambities van de groep.

Inside – Vanwaar deze aankoop? Was dit een mooie kant om een regiebedrijf op te kopen dat in financiële moeilijkheden zat?

Cyril Zimmerman: Dit was het uitgelezen moment om onze aanwezigheid op de online reclamemarkt te consolideren. Hi-Media zet in 2009 zijn groep verder door een gediversifieerd economisch model en de synergieën tussen reclameregie, microbetaling en publishing. Dat model is uniek en maakt het verschil met de andere ondernemingen die zich bezig houden met de monetisatie van het publiek (regie, affiliate platform, enz.). Het heeft de aandeelhouders van Adlink overtuigd om deel te nemen aan de ontwikkeling van Hi-Media en ons hun activiteiten binnen de display-regie aan te bieden. Deze overname stelt Hi-Media in staat om leider te worden in Europa en vanuit een betere positie de nieuwe groei van de Europese reclamemarkt voor te bereiden. We zullen zo profiteren van een overeenkomstige premie op de verschillende nationale markten waar we ons als leider hebben kunnen vestigen, inclusief het pan-Europese niveau.

Inside – De Hi-Media groep wordt een reus waarmee men in heel Europa rekening zal moeten houden. Welke plaats bekleedt de nieuwe reclameregie Hi-Media voortaan op de Belgische en Europese markt?

Cyril Zimmerman: De regie Hi-Media wordt marktleider in Frankrijk, Spanje, Italië, Portugal en Zweden, en staat ook bijzonder stevig in Duitsland, het Verenigde Koninkrijk, Nederland en België, waar we dichter bij Beweb komen. Het is onze ambitie om volgend jaar de leiderspositie over te nemen. De regie zal iets meer dan 50% van de activiteiten van de groep vertegenwoordigen.

Inside – Heeft u een nieuwe strategie in gedachten om uw core business via nieuwe diensten te verbreden?

Cyril Zimmerman: De overname van Adlink maakt deel uit van onze strategie om zowel op het vlak van reclameregie als van microbetaling marktleider te worden op alle Europese markten, met heel sterke synergieën tussen de twee activiteiten. Dankzij de overname van Adlink kunnen we onze activiteiten binnen de reclameregie verstevigen, wat ons de mogelijkheid moet bieden om — door het effect van de synergie — onze microbetalingsoplossing Allopass te ontwikkelen. Die zal (binnenkort) in België geïntroduceerd worden onder leiding van Laurent Reysbosch in coördinatie met de regie-activiteiten.

Inside – Koestert u ook de ambitie om online reclameformaten naast display (bannering) anders aan te pakken?

Cyril Zimmerman: Als reclameregie werken we enkel met display. Maar met Publicityweb beschikken we in België wel over een entiteit die gespecialiseerd is in search marketing. Dat agentschap wordt beheerd door een zelfstandige ploeg.

Inside – Welke projecten heeft u betreffende de toekomst van Adlink? Zal de regie (en haar team) haar activiteiten onafhankelijk kunnen verder zetten binnen de nieuwe groep?

Cyril Zimmerman: De teams zullen in alle landen gefusioneerd worden om de synergieën te maximaliseren.

Inside – Welke grote klanten van Adlink leken Hi-Media in het bijzonder interessant?

Cyril Zimmerman: Buiten België beschikt Adlink over een portefeuille met grote internationale contracten. Daardoor kan Hi-Media nu een bijzonder breed en aantrekkelijk Europees aanbod voorleggen aan adverteerders die alle Europese consumenten willen bereiken. We zijn natuurlijk geïnteresseerd in ronkende sites als RTBF, Skyrock, eBay, e-Santé of Kinepolis, maar ook in merken als VT4/VijfTV , NRJ, BeTV, Meetic, de sites van de Think Media-groep (P-Magazine, Ché, Chief, Clint), enz.
Tot slot zijn de portefeuilles van Adlink en Hi-Media zeer complementair. De combinatie vormt een sterk aanbod, met name op het vlak van vrouwelijke doelgroepen (e-Santé, 9mois, Doctissimo, enz.), auto’s (Autoscoot24, Mappy, Auto55, enz.), actualiteit (RTBF, Nieuws.be) of recent nog ExtraFoot.be.

Back to top button
Close
Close