Over prijzen, diagrammen & online scheermesjes

Na de Webby Awards en andere MIXX Europe Awards zijn er nu “The Europas - TechCrunch Europe Awards 2009” !

post-image-3

Zoals de naam doet vermoeden, wordt deze nieuwe wedstrijd georganiseerd door de beroemde site “TechCrunch”. De bedoeling is om Europese startups te promoten. Bij de eerste editie, die in juli plaatsvond, kreeg de site Spotify.com de titel ‘startup van het jaar’ toebedeeld. Spotify is een dienst voor het beluisteren van online muziek in streaming.

Lovelycharts.com
LovelyCharts is een echte “garage-startup”: een alleenstaand initiatief dat zonder middelen werd opgestart achterin een garage, DE startup bij uitstek, een parel in zijn soort!

Lovelycharts.com biedt een toolbox waarmee je iedere vorm van diagram, organigram en andere “charts” kan maken die sinds de Powerpoint-dictatuur onontbeerlijk zijn.  De ontwerper van de site ergerde zich waarschijnlijk omdat hij zoveel tijd stak in het realiseren van zijn diagrammen. Hij goot alles in schema’s en bood het geheel aan de internetgemeenschap aan. Het concept is eenvoudig, de technologie wordt goed beheerst en de ergonomie is efficiënt.  De dienst wordt aangeboden in twee versies: de ene gratis, met enkele basisfunctionaliteiten, de andere betalend.

De gratis versie heeft erg veel te bieden en het lijkt dan ook niet evident om dit initiatief om te zetten in de kip met de gouden eieren – de oprichter zelf geeft toe dat dit niet echt het streefdoel was. Hij wilde eerder een etalage maken, zijn knowhow tonen. Dat objectief is bereikt want sindsdien werd hij aangeworven door Adobe. Het is zelfs dubbel en dik bereikt, want de site kan bogen op bijna 67.000 ingeschreven gebruikers met duizend betalende gebruikers. Nog niet dadelijk het Nirwana maar toch voldoende om de aandacht van de investeerders te trekken. Heren VC’s en andere Business Angels, u bent aan zet! 

Razwar.com
Waarom het ingewikkeld maken als het makkelijk kan? Terwijl de gesofisticeerde webtoepassingen, resoluut verankerd in web 2.0, tegenwoordig helemaal in zijn, hebben de oprichters van Razwar.com hun project ontwikkeld op basis van een idee en een goede oude analyse van de consumentenbehoeften, in dit geval de cyberconsumenten dus.

Het concept is van een Bijbelse eenvoud; Razwar.com verkoopt wegwerpscheermesjes op basis van een jaarlijks abonnement. Zo is het en niet anders.

Bijzonder aan dit project is dat het totaal niet bijzonder is! De technologische of conceptuele nieuwigheden, die gewoonlijk bij een start-up horen, zijn afwezig. Het principe van de aankoop per abonnement van standaardproducten is zeker niet revolutionair, de site biedt (nog) geen samenwerkingstools, de betalingsmodaliteiten zijn bijzonder elementair, enzovoort. En paradoxaal genoeg maakt het gebrek aan originaliteit dit initiatief origineel. Een initiatief dat, als het daadwerkelijk aan een behoefte beantwoordt, alle kansen heeft om in België en elders te slagen. Zeker omdat de site in een marketingverpakking zit die echt wel grappig is: deze allesbehalve revolutionaire site wordt voorgesteld als een revolutie met een heuse Che Guevara-look: de revolutie van het scheermes!

Dit project, dat op 30 juni werd gelanceerd, is intelligent omdat het steunt op een eenvoudig idee dat kan doorgetrokken worden naar andere producten – wat, zo zegt initiatiefnemer Pierre Denayer, de bedoeling is. Wait & see !

Patrick Steinfort

Back to top button
Close
Close