Home/Interview/Truvo.com zet marketing 2.0 naar zijn hand Truvo.com zet marketing 2.0 naar zijn hand - Inside: Het Belgische internet verwelkomt een nieuw belangrijk portaal. Wat moeten we ons voorstellen bij het project Truvo.com? 2009-11-06Comment Martine Bayens, CEO Truvo: De Truvo-groep heeft onlangs het Nederlandse bedrijf Yellow Yellow opgekocht en omgedoopt tot Truvo Labs. Truvo.com is als het ware een start-up met zijn eigen ontwikkelingsteam. Het project staat dus helemaal los van de andere producten van Truvo. De ‘public beta’-versie van Truvo.com werd op 8 juin opgestart in België, Ierland en Portugal. Door die lancering krijgen we vat op de nieuwe sociale media en kunnen we ons concentreren op de ‘user generate content’. Het voornaamste doel van het project is om de komende maanden een zo groot mogelijk aantal vaste bezoekers aan te trekken die bijdragen leveren. Eenmaal we qua inhoud een bepaalde kritische massa bereikt hebben, zullen we ons meer op de andere bezoekers van de site concentreren. Daarmee bedoel ik de mensen die de meningen komen lezen en tips zoeken voor een goed restaurant, een goeie schoenenwinkel, enz.- Inside: Het portaal steunt op de gigantische database van Truvo. Voeg daar de commentaren van de gebruikers aan toe en je hebt een geweldige troef om inhoud te genereren.Dat klopt. We beschikken over een database van 800.000 adressen (voor België) waarop je commentaar kunt geven. Op dit moment (midden augustus), hebben we meer dan 5.400 commentaren gesprokkeld (tegen 3.700 in Portugal en 2.500 in Ierland) en 6.500 foto’s gepubliceerd door de leden. Ongeveer 900 geregistreerde gebruikers zetten regelmatig een bijdrage op de Belgische site (tegen 200 in Portugal en 100 in Ierland). We zijn in eerste instantie op zoek naar gepassioneerde gebruikers.- Inside: Wat zijn de financiële doelstellingen van het project? Wilt u via reclame munt slaan uit het portaal?We zien het als een investering op lange termijn. In eerste instantie willen we vooral informatieverkeer op gang brengen. Op basis van die resultaten zullen we dan onze andere doelstellingen vastleggen. In tegenstelling tot de site goudengids.be, die financieel stevig onderbouwd is, wil Truvo.com eerst en vooral het woord geven aan de gebruikers. Het spreekt voor zich dat we op zoek zullen gaan naar bronnen van inkomsten voor dit product maar op de korte en middellange termijn staat daarvoor nog niets op stapel. De groep is eigenaar van de inhoud van de sites Truvo.be en Truvo.com. Maar waar op de portaalsite Truvo.be de adverteerder de informatie controleert, heeft op Truvo.com de gebruiker de touwtjes in handen.- Inside: Bent u van plan om een beroep te doen op banners?De klassieke banners bieden niet meteen de interactiviteit die de gebruikers van ons portaal zoeken, ook al zijn er meer geëvolueerde banners die rekening houden met de interesses van de gebruikers. Bannering kan echter wel gebruikt worden als onderdeel van ‘co-branding’-campagnes voor wedstrijden die we samen met partners organiseren. - Inside: Trekken u de diensten van Google op dat vlak u aan?Enkel de Google Maps zijn terug te vinden op de site. We hebben nog geen concrete pistes om het verkeer op de site financieel te benutten, maar we weten wel ongeveer zeker dat we geen beroep zullen doen op Google Adwords. We willen liever een vernieuwende weg inslaan die rekening houdt met de interesses van de bezoekers.- Inside: Hoe past dit project in uw marketingstrategie? Wil u Truvo op deze manier een dynamisch imago geven?Het project biedt ons inderdaad een mooie kans om ons te positioneren als een vernieuwend bedrijf op de Belgische markt en tegelijk nieuwe zoektools voor te stellen. Als je ziet hoeveel gepubliceerde reacties er tijdens eerste weken kwamen (meer dan 5.000 commentaren), kunnen we enkel concluderen dat we deze portaalsite op het juiste moment hebben opgestart. Verschillende leden van de sociale netwerken FaceBook of Twitter schrijven zich trouwens in op Truvo.com. Die vaststelling bewijst dat ons platform gewaardeerd wordt door de doelgroep die de pioniers van de sociale netwerken gevormd hebben.- Inside: Uw strategie maakt dus verregaand gebruik van social media marketing.Absoluut! Truvo.com heeft een eigen FaceBook-pagina en een Twitter-account. We sturen elke dag de laatste informatie over de site, de wedstrijden en de evenementen die we organiseren. Het publiek reageert blijkbaar positief want vanmorgen (midden augustus) telden we ongeveer 130 ‘followers’. Dat is een zeer veelbelovend begin, zeker als je weet dat de boodschappen die verzonden worden door commerciële ondernemingen doorgaans weinig populair zijn bij Twitter-gebruikers.- Inside: Het informatieverkeer dat via de sociale netwerken gegenereerd wordt, helpt met andere woorden om Truvo.com van de grond te krijgen.2,5% van ons verkeer vloeit rechtstreeks voort uit de sociale netwerken en dat percentage zal na verloop van tijd nog stijgen. Een deel van het SEO-verkeer mogen we op rekening van Twitter schrijven. De sociale netwerken vormen heel belangrijke tools in een strategie die gericht is op de creatie van inhoud. Elke commentaar die op de site gezet wordt, creëert immers bijkomende ‘usages’ via Google, die bijzonder gehecht is aan ‘user generated content’. Het bewijs is er, want we hebben de grens van 70.000 geïndexeerde Google-pagina’s gepasseerd. Daarmee doet Truvo.com het beter dan andere portalen zoals cityplug.be of deltaweb.be, en scoren we iets lager dan resto.be (80.000 indexeringen). Voor een site die nauwelijks enkele weken bestaat, is dat een hele prestatie. - Inside: Komt het Truvo.com-portaal niet terecht op een markt die al verzadigd is van dit soort projecten?Wat de Ierse markt betreft, heeft u waarschijnlijk gelijk. In België of in Portugal bestaan echter geen vergelijkbare platformen, waar gebruikers op zo’n interactieve en nuttige manier inhoud kunnen toevoegen. De enige alternatieven zijn de ‘verticale’ sites, die zich specialiseren in heel precieze domeinen, met Resto.be als goed voorbeeld. Het project Truvo.com wil daarentegen onafhankelijk van sectoren of bedrijven in elke stad een gemeenschap van gebruikers opbouwen.- Inside: Waar ligt de originaliteit van Truvo.com in vergelijking met de andere bestaande portaalsites?De site beperkt zich niet tot een soort onderneming (je vindt er zowel winkels als restaurants, discotheken, enz). Daarnaast integreert Truvo.com tools die in staat zijn om gebruikersnetwerken samen te voegen, waardoor je personen met dezelfde interesses in je eigen stad kan volgen. Je kan communiceren met mensen, commentaar geven op hun kritieken, enz. Die interactieve dimensie was tot vandaag onbestaande.- Inside: Wat hebben die interactieve opties precies om het lijf?Iedereen die zich op de site inschrijft, kan in zijn omgeving adressen opzoeken, commentaren of kritieken toevoegen over een winkel of restaurant, foto’s plaatsen, een eigen netwerk uitbouwen op basis van de activiteiten van andere gebruikers op de site (en op de hoogte gehouden worden van de commentaren die de leden van dat netwerk plaatsen), fan worden van een plaats zonder commentaren te schrijven, of de kritieken van andere gebruikers aanvullen of becommentariëren.- Inside: Bent u van plan om het Truvo.com-portaal aan te passen voor Smartphones?We hebben nog geen grote investeringen gedaan in de ontwikkeling van de mobiele tool, ook al is de URL m.truvo.com al in een heel elementaire vorm beschikbaar. We willen niet simpelweg een dubbeltje van de site aanbieden. We denken liever eerst goed na over de echte behoeften van de mobiele gebruikers. Die zijn namelijk vaak heel anders dan de behoeften van de internauten die aan de computer zitten. Het mobiele platform zou tegen begin 2010 beschikbaar moeten zijn.- Inside: Hanteert u een bepaalde controle of filter voor de berichten die op de site komen?We oefenen geen controle op de boodschappen uit in de zin dat we enkel positieve boodschappen over de bedrijven zouden verzamelen. Tegelijk zorgen we er natuurlijk wel voor dat de site niet misbruikt wordt. Elk lid van onze gemeenschap kan ons trouwens op onregelmatigheden wijzen. We willen vooral meningen en commentaren van een bepaald niveau verzamelen. Daarmee kan iedereen namelijk iets aanvangen.- Inside: Hoe trekt u goeie schrijvers/bijdragen aan? We organiseren wedstrijden die de beste schrijvers/critici van de site verkiezen. Door er een interessante incentive aan vast te knopen (een iPod, een fles wijn,…) werken die wedstrijden vrij goed, op voorwaarde dat de verhouding tussen investering en return verstandig beheerd wordt. Je hoeft geen extreem dure cadeaus op tafel te leggen.- Inside: Hoe ziet de Top 5 van de rubrieken die de meeste commentaren uitlokken eruit?Bayens:1- Restaurants2- Cafés3- Bakkerijen4- Tavernes en tearooms5- Winkels in het algemeenDe steden die momenteel de meeste commentaren losweken, zijn Antwerpen, Brussel, Gent, Leuven en Luik. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address