Het eldorado van de SEM in België?

De laatste twaalf maanden hebben verschillende nieuwe Search Engine Marketing (SEM) agentschappen het licht gezien. Is dit een bewijs van de gezondheid van deze sector in deze crisisperiode, is de Belgische markt van de SEM het nieuwe Eldorado geworden?

post-image-3

Men kan alleen maar vaststellen dat de Search Engine Marketing tegenwoordig duidelijk aanwezig is in het achterhoofd van elke marketing verantwoordelijke. En dat terwijl wij enkele jaren geleden de Belgische markt nog moesten kerstenen en de spelers op het bestaan van SEM moesten wijzen. Nu krijgen wij echter precieze en terzake doende vragen over natuurlijke referencing van sites of de optimalisatie van campagnes voor de aankoop van trefwoorden.

Maar er is een keerzijde aan de medaille. De tijd van de "quick wins", waarbij enkele wijzigingen op een site konden zorgen voor een sprong voorwaarts in de natuurlijke zoekresultaten, is ook voorbij. Enkele niches te na gelaten is de concurrentie op Google keihard voor de populairste trefwoorden in de traditionele sectoren (retail, travel, finance, automotive). Dat is ook te voelen in de campagnes voor de aankoop van trefwoorden: daar stijgen de uitgetrokken budgetten, ondanks de crisis, die toch zowat alle andere offline en online media getroffen heeft.

De stijgende geestdrift voor de efficiency van Search Engine Marketing als volwaardig medium zorgt ervoor dat er de laatste twee jaar steeds meer SEM agentschappen opgericht werden. Zij trachten voor steeds meer bedrijven een oplossing te vinden voor hun behoefte aan natuurlijke referencing van de site en/of voor het beheer van campagnes voor de aankoop van trefwoorden.

Maar voor wij kunnen praten van een waar SEM Eldorado in België, moeten wij helaas vaststellen dat het merendeel van die nieuwe agentschappen moeite heeft om een plaats te veroveren temidden van de gevestigde waarden uit de sector. Wat logisch is, wanneer men weet dat het juist de expertise van een SEM agentschap is die van kapitaal belang is bij het behalen van goede resultaten, nu de concurrentie op Google zo keihard is.

Gezien de budgetten die uitgetrokken worden voor de optimalisatie van een site of de aankoop van trefwoorden bij Google, zal het SEM agentschap dat de klant binnenhaalt vaak datgene zijn dat kon aantonen dat het verkoopspraatje niet uit loze woorden bestaat, maar wel degelijk gebaseerd is op concrete ervaring in de sector van de klant.

Ik verzwijg u bovendien niet dat het expertiseniveau dat een gevestigd SEM agentschap kan hebben voor een deel afhangt van het feit dat de meeste interne krachten ingezet worden voor de effectieve realisatie van SEM projecten, en niet enkel voor de verkoop. Een situatie die vaak tegenovergesteld is bij de nieuwe SEM agentschappen die een plaats trachten te veroveren op de Belgische markt.

Laurent Bousis

Back to top button
Close
Close