Steek meer “realiteit” in uw campagnes!

Het laatste hippe concept: de verhoogde realiteit of “augmented reality”. Deze verzameling van technologieën maakt het onmogelijke mogelijk: het plaatsen van een virtueel 3D- of 2D-model bovenop de natuurlijke perceptie die we hebben van de realiteit. Maar hoe denken de voornaamste betrokkenen erover?

post-image-3
"Om een webdesign-project op te fleuren met een dosis "augmented reality", worden elementen van het echte leven samengebracht met gegevens die worden gegenereerd door de computer," aldus Jesse Wynants, Strategic planner bij Boondoggle.

Deze nieuwe technieken kunnen even goed worden toegepast op visuele waarnemingen (het plaatsen van virtuele beelden bovenop werkelijke beelden) als op tast- of hoorwaarnemingen. Er zijn tal van verschillende methodes die in staat zijn om op realistische wijze virtuele objecten in een serie beelden te steken; de 3D-reconstructie van een aantal punten van een scène en de 3D-lokalisatie van de camera worden verwezenlijkt door autocalibragetechnieken of de aanpassing van stralen, door middel van commerciële software zoals Boujou van de uitgever 2d3, MatchMover van Realviz, of nog D-Fusion van Total Immersion.

Het ligt voor de hand dat er velerlei toepassingen zijn – de meeste in creatieve domeinen zoals videogames, de cinema, de tv (postproductie, virtuele studio’s, heruitzendingen van sport,…) en natuurlijk ook in webvertising. Omdat webdesigners altijd op zoek zijn naar nog meer uitzinnige innovaties gebruiken ze de ‘augmented reality’ om bijvoorbeeld reclamebijlagen te steken in videobeelden die worden gedraaid op een voetbalterrein. Zo kunnen verschillende boodschappen op dezelfde plek worden getoond, of kunnen de logo’s van de partnerbedrijven te zien zijn onafhankelijk van de gezichtshoek die de regisseur heeft gekozen. De site die is gewijd aan de Citroën Picasso illustreert het potentieel van dit soort toepassingen: www.c3picasso.com.

"Een beeld kan visueel interessanter worden als er virtuele content aan wordt toegevoegd die de computer genereert – bijvoorbeeld om een auto vanuit alle hoeken te bekijken," zegt Jesse Wynants.

Denkbeeldige werkelijkheid!


De aanpassing van een internetproject dat gebruik maakt van augmented reality-tools veronderstelt meestal het gebruik van Flash-ontwikkeling, gecombineerd met de oplossing "Papervision 3D" om objecten in 3D op een papier te projecteren. Mini experimenteerde hiermee tijdens zijn laatste internationale campagne.

Jesse Wynants: "De meest interessante toepassingen van deze nieuwe technologieën worden ontwikkeld voor mobiele apparaten die zijn uitgerust met een fototoestel – het is dan immers mogelijk om op spectaculaire wijze objecten in real time toe te voegen dankzij het gezichtsveld van de camera, zoals het voorbeeld van het Nederlands bedrijf Layar illustreert.

Toch lijkt het erop dat de creatieve bureaus in België niet staan te springen voor deze ‘verhoogde realiteit’. Nicolas Bataille, Directeur van Creaxial, zegt hierover: " Dit soort projecten blijft erg uitzonderlijk omdat je er erg dure oplossingen voor moet aankopen. Ik zie me dus dit soort innovatie niet echt voorstellen aan mijn klanten omdat de technologie zo complex is (uitrusting, draaien met camera, enz.) en omdat een dergelijk project zoveel extra kosten met zich meebrengt – en dat terwijl de meeste buzz-acties met heel kleine budgetten worden gerealiseerd."

Hetzelfde geluid weerklinkt bij Boondoggle: "We hebben deze technologieën nog niet gebruikt in onze campagnes omdat ze zo extreem gesofisticeerd zijn. We zullen er wel aan denken de dag dat dergelijke projecten echt inspelen op functionele noden en meer zijn geworden dan simpele gadgets. Niet eerder dan dat!"
Back to top button
Close
Close