De ongrijpbare vrouw

Vrouwen houden de helft van de hemel recht.” Of Mao Zedong dit ooit echt heeft beweerd zullen we nooit weten, maar ik vind het wel mooi gezegd. Want in veel gezinnen, verenigingen en bedrijven zijn het vaak vrouwen die de spreekwoordelijke gas doen branden. Maar geldt dit ook voor internet? Dat begon ik me ergens in maart van dit jaar af te vragen.

post-image-3

De logica was namelijk als volgt: 1. Vrouwen communiceren anders dan mannen. 2. Internet is een communicatiemedium. Dus, 3. Vrouwen gebruiken internet anders dan mannen.
Gewoonlijk is het erg gemakkelijk om via wat gegoogle om het even welke van mijn soms vreemde theorieën te bevestigen. Maar deze keer kwam ik van een kale reis terug. Geef “women” en “report” in als zoektermen in Google, verfijn de zoekresultaten met “percentage” en je krijgt een ontstellend groot aantal bullshit rapportjes over het gedrag van vrouwen. Zoals bijvoorbeeld dat 75% van de vrouwen nog liever de Nobelprijs voor de Vrede wint dan “America’s Top Model”. 55% van de vrouwen zou niet néé zeggen tegen liposuctie. En oh ja, de meeste vrouwen hebben 19 paar schoenen. (Dat lijkt veel, maar schijn bedriegt: de duurste exemplaren worden eerst een paar maanden verborgen voor de levenspartner.)

Maar niet alleen schoenenverkopers zijn fel geïnteresseerd in wat we dan maar “de vrouwendoelgroep” zullen noemen. Een voorbeeld? Della, de “vrouwelijke” variant van Dell.com. De pastelkleurtjes, zweverige stockfoto’s en vooral de computertips (Tip 3: Eat better: Find recipes online, store and organize them, and watch cooking videos.) joegen vrouwen over heel de wereld in de gordijnen. Het is ook nooit goed!
De eerste die ik eigenlijk iets zinnigs hoorde verklaren over het verband tussen vrouwen en internet, is Holly Buchanan, één van de auteurs van het boek “The Soccer Mom Myth”.  Buchanan stelt vast dat vrouwen steeds minder tijd spenderen aan traditionele (advertentie)media, terwijl de tijd die ze online doorbrengen juist toeneemt. Om heel wat redenen is internet dus het ideale advertentiemedium om vrouwen te bereiken.

Toch laten heel wat bedrijven daar veel kansen liggen. Volgens eMarketer.com zijn er 96 miljoen mannelijke internetgebruikers in de VS, tegenover 103 miljoen vrouwelijke. En in België? Er zijn zoals u weet 5,5 miljoen surfers in België. 2,58 miljoen daarvan zijn vrouwen. Met 47% een eerder kleine helft, dus. Maar wel een interessante: volgens een recent InSites-onderzoek is 71% van deze vrouwen verantwoordelijk voor de boodschappen in het gezin. Schoenen niet meegerekend.

En er is meer: ongeveer 40% van de online vrouwen in België heeft één of meer kinderen. Of, in absolute cijfers: er zijn één miljoen moeders online. Een mens vraagt zich af wanneer deze mama’s tijd hebben om te internetten. Welnu, uit een onderzoek dat hetzelfde Insites in april 2009 uitvoerde in opdracht van Sanoma Magazines Belgium en Beweb bleek dat 30% van de vrouwen nog snel even online gaat tussen opstaan en ontbijt. Mails lezen en doorsturen, checken of je ex-vriendje nu al van “in a relationship” naar “it’s complicated” is gegaan, dat soort dingen. Toch is hét moment om online te gaan is na zeven uur ’s avonds.  En dan begrijp je dat foto’s van een supermodel dat met haar kekke nieuwe laptop van Dell ligt te surfen middenin een groene wei niet direct aanslaan bij “de vrouwendoelgroep”: deze vrouw is om zeven, acht uur gewoon moe. Gaat online voor een beetje “me-time”. En het moet dus al een heel straffe campagne zijn die haar dan nog uit haar virtueel kot kan lokken.

Clo Willaerts

Back to top button
Close
Close