Laatste trends in mobiele marketing

InSites Consulting en IAB Europe maakten de conclusies bekend van hun MC DC onderzoek (Marketers & Consumers, Digital & Connected) dat in 16 landen uitgevoerd werd.

post-image-3

Kort samengevat zullen de marketingexperts zich moeten aanpassen aan de nieuwe mogelijkheden die het internet en de andere digitale media de gebruikers bieden, willen zij de verwachtingen van de huidige gebruiker inlossen. De voornaamste evolutie is dat men overstapt naar een meer mobiele surfervaring, zowel thuis als buitenshuis: 1 surfer op 2 beschikt ook over een Wi-Fi internetverbinding. Het onderzoek noteert ook dat een steeds groeiend aantal surfers buitenshuis gebruik maakt van het internet: 1 surfer op 4 gebruikt een hotspot op een publieke plaats om met zijn laptop te surfen, 18% heeft al op het internet gesurft via het mobiele netwerk van zijn gsm, en 13% beschikt over een internet forfait voor de gsm of smartphone, waarvoor er een adoptiegraad van 14% bestaat. Smartphones en mobiel internet zijn momenteel het populairst bij mannen tussen de 25 en 44 jaar met een hoger inkomen.
Het onderzoek beklemtoont ook dat het internet niet alleen dient voor amusement, maar ook nuttig moet zijn voor de gebruiker. De surfer wil immers ten volle zijn persoonlijke behoefte bevredigen: 8 Europese gebruikers op 10 bevestigen dat het internet nuttiger geworden is voor hen dan enkele jaren geleden, dankzij e-mail, online bankieren en online fotoalbums die vaste waarden blijven op het web.
Nog een trend: de "cloud computing applications" (allerlei online toepassingen en diensten) winnen steeds meer aan belang op het internet. Zo maakt 1 internaut op 10 gebruik van een online kalender om zijn afspraken te beheren, of doet hij beroep op een online back-updienst om zijn persoonlijke gegevens te bewaren.
Het MC DC rapport kost 4.000 euro: www.insites.eu/mcdc

Back to top button
Close
Close