Google

Is de "cost per click" van een Adwords campagne te duur in België? Wat zijn de elementen die de prijsschommelingen beïnvloeden? Hoe behaalt men de laagste CPC?

post-image-3

Volgens een vertrouwelijk rapport van Google dat wij konden inkijken lijkt België op een goede positie te staan wat betreft het "basis" gebruik van het internet (surfen, zoeken, e-mail ligt hoger dan het Europese gemiddelde), maar ontbreekt het ons land danig aan maturiteit wanneer het gaat om het volledige potentieel van het online medium te benutten.
En daarom is de kostprijs voor de reclame via de Search (Google) redelijk laag, waardoor dit soort marketing aantrekkelijker wordt. De CPC ligt gemiddeld tussen de €0,12 en €0,20 afhankelijk van de markt die men najaagt. Deze tarieven zijn tot drie keer lager dan in Groot-Brittannië wanneer men bijvoorbeeld de sector "Automotive" neemt (103% lager dan in Duitsland, 60% lager dan in Nederland en 50% lager dan in Frankrijk), voor de "Retail" liggen de tarieven 75% lager dan in het VK en voor het domein "Finance" 21% lager dan in Duitsland.

De reden voor deze lage kostprijs? De Belgen doen veel minder aankopen online dan de meeste andere Europeanen: zo doen onze rechtstreekse buren (Nederland, Duitsland of Denemarken) meer dan het dubbel aankopen op het internet. België staat op de 16e plaats in het Europees klassement van de e-commerce, en staat daar dichter bij Slovakije en de Tsjechische Republiek dan bij Nederland of Groot-Brittannië! Eenzelfde vaststelling voor de e-business: waar de meeste Belgische bedrijven over een website beschikken (een hoger Europees gemiddelde), bevat die minder vaak een commerciële cataloog of een platform voor online verkoop / betaling. En daarom besteden de Belgische zakenlui ook kleinere budgetten aan online marketing - de helft minder dan de Engelsen en de Nederlanders.
De cost per click bij Google Adwords wordt aanzienlijk beïnvloed door verschillende factoren, zoals externe evenementen (de actualiteit: de dood van Michael Jackson, verkiezingen, offline campagnes gevoerd op radio en tv, actie van een adverteerder), de seizoensgebondenheid van de advertenties (de eindejaarsfeesten zijn een uitstekende periode om geschenken te kopen), en de "regels van het spel".
Om van de laagste CPC te kunnen genieten heeft Google onlangs een tool uitgebracht waarmee men de beste cost per click kan schatten, via een "bid simulator" (schatting van het aantal clicks in functie van de CPC van zijn keuze):
http://adwords.blogspot.com/2009/08/bid-like-pro-with-bid-simulator.html

Back to top button
Close
Close