Online reclame-inkomsten blijven dalen

Dat is de conclusie van een onderzoek van het studiebureau IDC. Een slecht trimester voor Monster.com.

post-image-3

Niemand zal verbaasd opkijken als we stellen dat de economische crisis zwaar weegt op de online reclame-uitgaven. Concrete cijfers wijzen nu uit dat de markt tijdens het tweede trimester wereldwijd met 5% gekrompen is vergeleken met dezelfde periode een jaar geleden.
Tijdens het onderzochte trimester investeerden de bedrijven vorig jaar 14,7 miljard dollar in online reclame (affichering en kleine aankondigingen). Dit jaar liep dat bedrag terug tot slechts 13,9 miljard dollar. Volgens IDC zal deze neerwaartse trend zich de volgende twee trimesters nog verder zetten en moeten we voor midden 2010 geen groei verwachten. In de Verenigde Staten bedraagt de impact 7%, met tijdens het laatste trimester een minwaarde die geschat wordt op 6,2 miljard dollar. De sector die het zwaarst getroffen werd, is die van de kleine online aankondigingen. Die kende een daling van 17%, met Monster.com als voornaamste slachtoffer (-31%). Reclame die verbonden is aan een online zoekmachine had dan weer het minst te lijden onder de terugval. Tot groot genoegen van Google.

Back to top button
Close
Close