Home/Online media/Microsoft-Yahoo: collateral damage Microsoft-Yahoo: collateral damage Google reageerde al op het nieuws en waarschuwde dat het nieuwe partnership wel eens nefaste gevolgen zou kunnen hebben voor de consumenten. Alleen lijken de analisten daar niet echt van overtuigd te zijn. 2009-08-03Comment De partnershipovereenkomst heeft betrekking op een samenwerking op het vlak van de reclame-inkomsten die via de zoektools worden binnen gehaald en – wat nog belangrijker is – op het gebruik van Bing (de nieuwe zoektool van Microsoft) door Yahoo. De directie van Google reageerde meteen door te stellen dat het partnership (dat (nog) geen fusie is en tien jaar lang geldig is) een slechte zaak is voor de consument, aangezien op die manier de concurrentie wordt beperkt. De Amerikaanse Commissie voor de Mededinging moet het akkoord overigens nog bekrachtigen.Volgens Marissa Mayer, vice-voorzitter van Google, daalt het aantal zoektools hierdoor van 3 tot 2, waardoor een oligopolietoestand ontstaat, die een nadelige invloed zou kunnen hebben op de innovatie binnen de sector. Men kan zich echter de vraag stellen of die toestand van een quasi-monopolie nu al niet bestaat…Karsten Weide, een analist bij IDC, meent dat de overheersende positie van Google door dit akkoord nauwelijks in het gedrang zal komen: “Door deze overeenkomst worden Microsoft en Yahoo weliswaar competitiever, maar Google onttronen zal nog niet lukken.” Voordat zijn twee rivalen met elkaar in zee gingen, had Google een aandeel van bijna 79% op de markt van de zoektools in handen – tegenover 11% voor Yahoo en 8% voor Microsoft. (gegevens van StatCounter)Als we Ezra Gottheil, een analist bij Technology Business Research Inc, mogen geloven, zou het nieuws van woensdag geen reden mogen zijn voor Google om zijn strategie aan te passen. Sommigen zien in de nieuwe overeenkomst ook niet meer dan een nieuwe poging om Google aan het wankelen te brengen. En de lijst van die pogingen is intussen al vrij lang geworden. De overeenkomst, waarover 18 maanden lang moest worden onderhandeld, is dan ook niet echt een verrassing voor Google.Volgens onze tests werkt Bing, de jongste concurrent van Google, nog niet zo nauwkeurig als de zoekgigant, maar de homepage ziet er wel mooier uit. Bovendien is er nog nauwelijks verschil merkbaar zodra de twee concurrenten hun zoekresultaten op het scherm laten verschijnen. U kunt het zelf eens testen op www.bing.be. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address