Facebook: alleen voor oudjes?

Er zijn geen zekerheden meer in het leven. Facebook bijvoorbeeld ziet al een tijdje zijn populariteit bij de studenten teruglopen… maar gelijktijdig lopen de surfers van meer dan 55 jaar er storm voor!

post-image-3

Volgens een studie van iStrategyLabs is het aantal studenten in de States dat op Facebook ingeschreven is, al zes maanden aan het dalen. Toch hoeft men bij Facebook nog niet meteen te wanhopen. De plaatsen van de studenten worden intussen al heel enthousiast ingenomen door de oudjes: in de leeftijdsgroep van meer dan 55 jaar noteerde men in dezelfde periode een groei van 517%. Hiermee wordt de stevige opmars van de senioren die in februari werd opgemerkt (meer dan 35%), gewoon stevig doorgetrokken. Hetzelfde rapport van iStrategyLabs noteert ook een stijging van 190% in de leeftijdscategorie van 35 tot 54 jaar.
Een van de redenen die de marktonderzoekers aanvoeren voor de tanende populariteit van Facebook bij de jongeren, is overigens net die groeiende belangstelling vanwege hun ouders. Die beschouwen sociale sites immers als een bijzonder doeltreffend middel om na te gaan waarmee hun kroost zich buiten de familiesfeer bezig houdt. Want zelfs de meest begripvolle mama wil het vast niet meemaken dat haar heel ijverige zoon zich op online videobeelden aan allerlei sadomasochistische spelletjes bezondigt…
Toch blijkt Facebook in zijn geheel nog altijd erg sterk groeien – globaal genomen ging men er in zes maanden tijd met 70% op vooruit. En 54% van de abonnees zijn vrouwen.
Die tendens wordt ook bevestigd door een andere studie – van ComScore. Daar stelde men ook nog vast dat oudere consumenten erg aangetrokken zijn door Twitter. Vooral mensen uit de leeftijdsgroep van 45 tot 54 jaar zijn erg geïnteresseerd in microblogging. Deze categorie is het sterkst vertegenwoordigd op Twitter, met een marktaandeel van 36%. De jongeren van 25 tot 34 jaar volgen in dat klassement met een aandeel van 30%.

Back to top button
Close
Close