Rekrutering in marketing 2.0-tijdperk

- Inside: Unique is een gereputeerd merk op de Belgische arbeidsmarkt. Hoe ziet uw online marketing eruit?

post-image-3

Thalia Gijsbrechts, Senior Marketing Project Coordinator bij Unique: Onze investeringen worden geëvalueerd in functie van het aantal kandidaten dat zich in onze kantoren inschrijft. We zijn er trots op dat we elke dag 4.500 kandidaten een job kunnen aanbieden bij 5.000 ondernemingen. Omdat het leven zich steeds meer afspeelt op het internet hebben we het marketingplan uitgebreid naar de website, een platform waar onze doelgroep zich kan inschrijven en onze werkaanbiedingen raadplegen. Unique.be vormt voortaan de kern van elke online communicatieactie en van alle campagnes.

- Inside: Hoe groot is het online marketingbudget in vergelijking met uw globale mediamix?

Gijsbrechts: We besteden het grootste gedeelte van het online marketingbudget aan werkaanbiedingen op het internet, met een online/offline-ratio van ongeveer 60/40.

- Inside: Hoe worden de online reclame-investeringen verdeeld in uw mediamix?

Gijsbrechts: 50% van het budget wordt besteed aan ‘online recrutement’, 30% aan online advertising (bannering), 15% aan SEM (SEO + SEA) en 5% aan emailing.

- Inside: Leveren de overeengekomen SEO-investeringen (optimalisatie van de website) ook iets op?

Gijsbrechts: Sinds een paar jaar is onze site Google friendly. 42% van onze bezoekers mogen toegeschreven worden aan onze SEO-strategie.

- Inside: Valt het in uw bedrijfstak mee om commercieel op koers te blijven in deze crisistijd?

Gijsbrechts: Crisis of geen crisis, onze kantoren hebben in België op een jaar tijd ongeveer 35.000 gepersonaliseerde jobs op onze sites geplaatst. Dat is een enorm aantal. We consolideren onze positie op de online rekruteringsmarkt met een budget dat via offline campagnes hoogstwaarschijnlijk nooit dezelfde resultaten had opgeleverd.

- Inside: Heeft u een Web 2.0-communicatiestrategie?

Gijsbrechts: We bereiden momenteel de eerste strategische stappen voor in de richting van de sociale media. We koesteren hoge verwachtingen op dat vlak, vooral wat LinkedIn betreft, die toch een grote cv-database vormt. De interesse voor marketing 2.0 is dus zeer reëel in onze onderneming.

- Inside: Heeft u wegens de crisis uw marketingbudget moeten aanpassen?

Gijsbrechts: De rekruteringssector is zeer crisisgevoelig. De arbeidsmarkt is in vrije val. Dat heeft allemaal een rechtstreeks effect op het marketingbudget. We hebben beslist om de budgetten voor bannering in 2009 tijdelijk af te sluiten. De ‘display’ maakt deel uit van onze strategie in verband met het merkimago. Onze verwachtingen omtrent de ‘click-through rate’ voor dit soort online mediaplan zijn echter laag. Bijgevolg staan er op dat gebied geen nieuwe projecten op stapel. Toch blijven de online kanalen belangrijk voor ons imago omdat ze ‘knowledge partners’ vormen voor de bedrijven en rekruteerders. We gaan wel door met onze investeringen om promotie te voeren voor onze HR-gidsen en -opleidingen, voor de HR e-seminarieprojecten, en voor de mensen die voortdurend nieuwe content leveren voor onze doelgroepen. De creatie van ons nieuwe online stageplatform  voor bedrijven en studenten (die een stageplaats zoeken) is daarvan een mooi voorbeeld.

Interview door Boris Jancen

Back to top button
Close
Close