Home/Dossiers/De Focus van Bert Van Wassenhove: Tournée générale voor sociale media De Focus van Bert Van Wassenhove: Tournée générale voor sociale media Het lijkt wel of bedrijven en merken een diepgewortelde frustratie hebben opgelopen aan het begin van deze eeuw. Toen was het internet een hype waar ze niets van begrepen, en vooral niets mee te maken wilden hebben (op een paar uitzonderingen na). Vandaag zien we een omgekeerd fenomeen, het internet kan geen nieuwe scheet laten of de communicatie en mediawereld rolt over elkaar om "er iets mee te doen". 2009-06-22Comment De laatste scheet heet Twitter. Een absoluut geniaal concept dat alweer een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van het internet markeert. Het ei van Columbus voor communicatie met vrienden, collega`s en gelijkgestemden. Alweer een nieuwe manier om een "global conversation" (of local) te lanceren, en gemakkelijk ook; zo gemakkelijk dat alle digital immigrants van boven de 36 jaar het begrijpen. En toch...Toch worden dit soort interactieve media in veel gevallen "fout" gebruikt. Een Facebook pagina maken met daarop een presentatie van je merk en vervolgens de ganse wereld uitnodigen om vriend te worden heeft niets te maken met het openen van een communicatiekanaal. Een beetje geavanceerder wordt het als je de berichtjes van je site één na één doorpost naar Twitter of een Facebook pagina. Leuk om je content te verspreiden, maar dat betekent niet dat je de sociale media in de vingers hebt. Het is een begin, maar als het daarbij blijft dan heb je in het beste geval een nieuwe toegang tot je RSS feed gebouwd, en in het slechtste geval is dit een nieuwe vorm van spam.Wanneer zit het wel goed? Doe de volgende test: Vergelijk jouw aanwezigheid op sociale platformen met een bezoek aan het café om de hoek op vrijdagavond.Scenario 1: Je komt binnen, gaat op een barkruk staan en begint de inhoud van je website voor te lezen. Vervolgens maak je een rondje door het café en geeft iedereen een briefje af met de vraag om even af te tekenen op het feit dat ze nu jouw vriend zijn. Bij die paar mensen die toezeggen vriend te worden ga je om de 10 minuten langs om te vertellen waarmee je bezig bent. En dan maar hopen dat de bestellingen binnen rollen.Scenario 2: Je komt binnen en kijkt rond of je iemand kent. Je spreekt die aan en doet een gezellige babbel, zo leer je wat de gewoonten zijn ter plekke. Een pintje trakteren kan geen kwaad. Je doet een goed verhaal, en jouw vrienden stellen je voor aan andere mensen. Een beetje assertiviteit om je netwerk verder uit te breiden kan geen kwaad, zolang je de mensen niet gaat vervelen. De komende weken kom je regelmatig terug en dat geeft je de gelegenheid om die mensen die interesse hebben in jouw producten of diensten verder te helpen. Eens ingeburgerd geef je een tournée générale ter gelegenheid van je nieuwe bedrijfsgebouwen, en je nodigt iedereen meteen uit om eens langs te komen. De bestelbonnen zullen klaar liggen.Sociale media inzetten in je marketing strategie is iets wat je opbouwt met een lange termijn visie. Je bouwt aan relaties die op middellange termijn gaan renderen. Het vraagt engagement van de ganse organisatie, niet enkel de excuus geek in de marketing afdeling. Social media wordt social business. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address