Online marketing investeringen in Europa verminderen

De resultaten van een onderzoek van IAB Europe voor het jaar 2008 wijzen op een stagnering van de groei van online reclame-investeringen.

post-image-3

Volgens PricewaterhouseCoopers vertegenwoordigt de globale digital marketing inkomsten gegenereerd door de 16 landen die door IAB in het onderzoek werden betrokken 12,9 miljard euro, wat een groei van 20% betekent ten opzichte van 2007. Ter vergelijking: de Amerikaanse online sector kende in dezelfde periode een groei van 10,6%, voor een totaal van 16,6 miljard euro (23, 4 miljard dollar).

België noteert een stijging van 21%, conform aan het gemiddelde van de « oudste online markten ». De belangrijkste stijgingen vallen te noteren in de Oost-Europese hoek, waar de meer volwassen interactieve markten een vertraging van de groei meemaken.

Een analyse van de advertentie-indeling geeft weer dat de “Search“ de sterkste stijging kent van een groei van investeringen van 26%. Het bezet daarmee het grootste deel van de internetreclames. De aankoop van sleutelwoorden op Google wordt gevolgd door de “Classifieds”, “Display” en “e-mail“, waarvan de investeringen met 12,2% stegen, met een marktaandeel van 2%.

De sterke progressie van “Search“ en “Classifieds“ valt te verklaren door de crisisperiode. De bedrijven willen meer meetbaarheid die een betere ROI oplevert.

Boris Jancen

Back to top button
Close
Close