Online reclame in België groeit sterker dan voorspeld

De online reclamebestedingen in België bereikten in 2008 bijna de kaap van 100 miljoen euro; vergeleken met 2007 stegen ze met 24,5%. Deze stijging, die de voorspellingen van het Interactive Advertising Bureau (IAB Belgium) overtreft, is te danken aan de goede gezondheid van de sector in 2008 ten opzichte van de totale reclamemarkt – met uitzondering van het internet – die in dezelfde periode met slechts 1,4% steeg.

post-image-3

Deze stijging in online reclame-investeringen toont het toenemende belang van dit mediakanaal aan in marketing strategieën. Het losbarsten van de financiële crisis heeft dus geen echte impact gehad op de online advertentiemarkt in 2008, die verder blijft groeien en zich versterkt ziet door zijn doeltreffendheid en creatieve mogelijkheden. Dat blijkt uit de resultaten van de AdEx studie (Online Advertising Expenditure) van het IAB.

Online reclame-investeringen zijn voortaan goed voor een totaal bedrag van bijna 100 miljoen euro dankzij een groei van 19 miljoen euro in 2008. Ondanks de crisis en een reclamesector die in 2008 slechts een lichte vooruitgang boekte, zaten de online reclame-investeringen goed in de lift. De resultaten overtreffen de groeivoorspelling van +21% die in september 2008 door het IAB werd gemaakt. Deze vooruitgang kan worden verklaard door de toenemende trend onder marketeers, steeds meer op zoek naar een innovatieve en creatieve communicatiekanalen die niet enkel toelaten om elke dag 4,5 miljoen Belgen te bereiken, maar eveneens om een interactieve relatie op te bouwen en te onderhouden met de consument, die zich steeds meer op het internet bevindt.

Back to top button
Close
Close