Belgische politici en social networking

Hebben de Belgische politici echt iets geleerd uit de successen van Barack Obama’s sociale media campagne? Neen, volgens de vergelijkende studie uitgevoerd door LBi.

post-image-3

Tijdens een studie uitgevoerd door LBi, Europees webagentschap in België, werden de lessen getrokken uit het succes van Barack Obama’s campagne vergeleken met de aanpak van Belgische mandatarissen. De meeste politici hebben inderdaad, naar aanloop van de komende verkiezingen, nog snel een profiel opgestart op meerdere sociale media maar hebben daarentegen helemaal niet begrepen hoe ze daar moeten mee omgaan of hoe ze dit kunnen succesvol integreren in hun verkiezingscampagne.

Uiteindelijk werden er 40 politici geselecteerd voor deze studie. Hun aanwezigheid en activiteit op Facebook, Twitter, Wiki’s en YouTube werd geobserveerd tussen 28 maart 2009 en 28 mei 2009. Op deze manier kon men een klassement opstellen die hun populariteit in de sociale media reflecteert. Het blijkt dat het merendeel van de Belgische politici niet weet hoe ze moeten omgaan met de krachten van social networksites. De interactiviteit is quasi onbestaande, het viraal potentieel van de internet wordt niet ten volle benut, er is een gebrek aan personalisaties en de politici zagen net te laat in hoeveel kracht er ligt in social networksites als communicatiemiddel.

Back to top button
Close
Close