De Focus van Björn Joos: Huidige sociale netwerken ten dode opgeschreven

In een vorig artikel, enkele maanden geleden, heb ik al eens een lans gebroken voor Cloud Computing, de technologie waarmee we onze persoonlijke gegevens niet langer thuis maar wel bij één of andere provider zullen opslaan.

post-image-3

Gedaan met voortdurend back-ups nemen of onbereikbare data wanneer je weer eens niet achter je PC zit. Bedrijven als Google hebben er de voorbije maand vele testen op gedraaid. En de klassieke kinderziekten buiten beschouwing gelaten, is iedereen heel positief. Dat we die kant uitgaan staat zo goed als vast.

Maar als we dan een stapje verder denken, is deze evolutie slechts een kleine eerste stap in de richting van een échte revolutie. Je vindt het misschien een boude stelling, maar sociale netwerken zoals we die nu kennen, net als vele andere ‘sharing’ initiatieven zijn door deze technologie ten dode opgeschreven.

Volg je even?

Stel dat we allemaal onze persoonlijke data ergens in een ‘Cloud’ onderbrengen. Die gegevens zijn op altijd en overal voor ons toegankelijk. De enige voorwaarde is dat we ergens online zijn. Niet alleen onze documenten, maar ook onze foto’s en aanverwanten zijn op die manier online beschikbaar. Voor iedereen.

Als we vervolgens aan elke ‘Cloud’ een persoonsprofiel koppelen waarin we onze gegevens, voorkeuren en andere persoonlijke gegevens aanduiden? Net zoals we nu op de verschillende profielsites (Facebook, Netlog, LinkedIn, …) doen. Uiteindelijk hebben we dan één profiel (!) dat we dienen te onderhouden, in plaats van een aantal profielen.

En net als bij de huidige sociale netwerksites, verbinden we dit profiel met vrienden, kennissen en professionals. Waarbij vrienden het gehele profiel en professionele relaties een beperkt profiel kunnen zien. En natuurlijk kunnen onze contacten elkaar (gelimiteerd) zien.

Daarnaast geven we die vrienden en relaties ook nog eens een beveiligde toegang tot een selectie van mappen en documenten. Daarbij kunnen vrienden bijvoorbeeld bepaalde foto’s zien en mogen anderen dan weer bepaalde documenten lezen.

Op die manier hebben we – naast ons ene profiel – ook nog eens al onze data op dezelfde plaats staan. Wat het updaten alleen maar vergemakkelijkt.

Op die manier creëren we netwerken die totaal los staan van de bestaande sociale netwerken en gaan we heel wat efficiënter met tijd en energie om. En worden de huidige sociale netwerken overbodig. Byebye Facebook…

Nog stapje verder?

Meer dan waarschijnlijk zal dit een dienst zijn die aangeboden wordt door onder andere providers of spelers als Google. En zoals voor elke dienst zullen we moeten betalen. Dat spreekt voor zich. Alhoewel…

Vermits we nu allemaal heel wat verschillende mensen over de vloer krijgen, zouden we kunnen overwegen marketingboodschappen toe te laten. Met andere woorden, wanneer iemand in jouw Cloud iets komt bekijken, ziet de persoon bijvoorbeeld een banner. En daarvoor krijg je vervolgens een klein bedrag dat in mindering op jouw factuur wordt gebracht. Laat het ons – gezien de kleine omvang – micro-marketing noemen.

Op die manier bouwen we onze netwerken op zoals ook het internet zelf opgebouwd is en elimineren we de huidige wildgroei aan externe initiatieven. En we winnen er nog eens tijd en geld mee. Wat kunnen we nog meer wensen?

Binnen afzienbare tijd creëren we onze eigen sociale netwerken die efficiënter met onze tijd en energie omgaan. En wordt – onder andere – Facebook overbodig.

Back to top button
Close
Close