Home/Focus/De Focus van Laurent Bousis: Wanneer Google blundert, voelt men dat op het web De Focus van Laurent Bousis: Wanneer Google blundert, voelt men dat op het web Wat deed u op zaterdag 31 januari 2009 tussen 15u30 en 16u30? Als u toen aan het surfen was en iets wou opzoeken bij Google, hebt u ongetwijfeld heel wat moeite gehad om te vinden wat u zocht... 2009-05-11Comment Want bijna een uur lang werd, als gevolg van een menselijke fout, elke zoekopdracht op Google beantwoord met resultaten waarbij de sites gemarkeerd waren als schadelijk en gevaarlijk. Wou u ondanks alles de vermelde link naar een site toch volgen, dan werd dat verhinderd door een speciale waarschuwingspagina van Google.Gezien de omvang van deze bug en de onmiddellijke verspreiding ervan op alle plaatselijke versies van Google, buiten de hoofdsite Google.com, ging het nieuws snel de wereld rond. Onmiddellijk ontstond er een buzz op het net van Japan tot aan de Verenigde Staten. Het duurde 40 minuten vooraleer Google het probleem kon identificeren en beginnen recht te zetten. Ik bespaar u de details van de menselijke fout die tot deze bug geleid heeft, maar het is interessant om zich te buigen over de impact van deze korte tijd dat Google buiten dienst was.Het is een feit dat de zoekmachines een erg belangrijke bron van verkeer geworden zijn voor de meeste commerciële sites. Behaalt men een goede positie in de zoekresultaten voor een zoekopdracht rond een product of dienst dat men aanbiedt, dan kan dit leiden tot een grote hoeveelheid geïnteresseerde bezoekers. Door de bug konden deze bezoekers echter niet belanden op de commerciële sites, maar bleven zij geblokkeerd op de waarschuwingspagina van Google. Dat heeft bijna een uur lang gezorgd voor een grote daling in het aantal bezoekers op deze sites.Daarenboven heeft men bij onze klanten, van 15u30 tot 16u30, een stijging van meer dan 40% gezien van het bezoek afkomstig van de via Google Adwords gesponsorde links. De aard van de bug was immers zo dat hij enkel gevolgen had voor de natuurlijke en de niet betalende zoekresultaten. De gesponsorde links werden door Google niet als schadelijk en gevaarlijk gemarkeerd, en werden dus niet geblokkeerd door de waarschuwingspagina van Google. Om op de gezochte site te komen, hebben de surfers dus massaal op de gesponsorde links geklikt.Buiten het verlies dat deze commerciële sites potentieel een uur lang geleden hebben op vlak van gemiste verkopen, is het moeilijk in te schatten wat het effect is dat de bug gehad heeft op het merkimago van deze sites. Alle surfers die in die periode een zoekopdracht uitvoerden zijn er niet noodzakelijkerwijze van op de hoogte dat Google getroffen werd door een bug. Zij hebben echter wel allemaal de waarschuwingspagina gezien van Google die deze commerciële sites markeerde als gevaarlijk en schadelijk...Wanneer men weet dat 96% van de zoekopdrachten op het web in België uitgevoerd worden op Google, dan wordt men zich pas echt bewust van het belang dat deze dienst heeft voor het ecosysteem van het internet. En wanneer deze dienst bijna een uur lang niet werkt, dan wordt dat onmiddellijk voelbaar in een groot deel van het internet. Zowel bij de surfers die zoekopdrachten uitvoeren, als bij de sites die aanzienlijke inspanningen leveren om op de zoekresultaten voor te komen. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address