Home/Focus/De Focus van Bert Van Wassenhove: Is e-paper nog voor vandaag? De Focus van Bert Van Wassenhove: Is e-paper nog voor vandaag? De "New York Times" gedurende een jaar drukken kost twee keer zoveel als elke abonnee een Kindle cadeau doen, zo rekende Nicholas Carlson van de Silicon Alley Insider voor. Met zo een Kindle - de tamelijk lelijke ebook reader van Amazon.com - zouden abonnees dagelijks hun krant kunnen downloaden en overal mee naartoe nemen. Updates kan je real time binnen halen, de commentaren verschijnen terwijl je leest en je kan zelf je opinie meegeven met een klik. Het millieu zou er wel bij varen, de consument krijgt een beter product en de resultatenrekening van de respectievelijke uitgevers krijgt een boost. 2009-09-01Comment Vier jaar geleden, lang voor de wereld overspoeld werd door iPhones, liep er in België een testproject met zogenaamd "e-paper". De Tijd en Philips werkten toen al samen met nog een aantal partners om de Vlaming van financieel en economisch nieuws te voorzien via een ebook. Toen was de vraag nog hoe je zo`n elegante tablet kon aansluiten op het internet want mobiel internet was nog duur, maar vandaag is elke huiskamer en tankstation voorzien van WiFi en is een 3G abonnement betaalbaar. De epaper technologie ging ondertussen ook met rasse schreden vooruit. En toch dokkert de klassieke uitgevers trein rustig verder. Krant afwerken ergens laat in de avond, vervolgens naar de drukkerij, vrachtwagens vullen en hop tuffen naar de krantenwinkel. Niet flexibel, traag, inefficiënt en millieubelastend terwijl de netwerken van Belgacom en Telenet liggen te slapen in de Vlaamse klei.Het is een klassiek voorbeeld van de wet van de remmende voorsprong. De Persgroep heeft net een gigantische drukkerij geopend en de andere uitgevers zoeken wanhopig manieren om zich een video en audio kleedje aan te meten. Twee goede - nu ja, goede ... - redenen om de e-paper revolutie links te laten liggen. Een revolutie die staat te wachten tot iemand op de knop drukt om ze te starten.Stel dat de jongens van Google een miniem stukje van hun budget laten vallen op het epaper concept, dan worden alle kranten binnen de kortste keren gereduceerd tot leveranciers van lokale content. De journalisten kunnen dan allemaal aan de slag voor € 0,50 per klik, de volledige distributie van nieuws wordt gestuurd vanuit - in het beste geval - een datacenter in buurt van Mons.Ik zie de uitgevers lobby al komen aanrijden bij de respectievelijke ministers: "Steun ons, we moeten onafhankelijk blijven", "Sluit die nieuwkomers af van content via zinloze copyright wetten", "Europa moet ons redden", ... Maar tenzij ze het nog uitzingen tot na de krisis, vrees ik dat het te laat zal zijn. Dit is moment om vooruit te kijken en slimme beslissingen te nemen, radicaal kiezen voor innovatie, een nieuwe weg inslaan.Amazon lanceerde ondertussen de tweede versie van hun ebook reader en verovert langszaam maar zeker de harten en bibliotheken van de lezende wereld. Benieuwd of ze bij de Standaard Boekhandel de digitale wereld gaan ontdekken vooraleer alle boeken op epaper downloadbaar zijn. Laat ons hopen van wel. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address