De Focus van Herman Konings: Total Immersion

De laatste lente van het eerste decennium van onze (voor de meeste lezers) laatste eeuw komt met zevenmijlslaarzensnelheid dichterbij. De bloesem zit in de knop, grif verlangend naar de wijde buitenkant. Naar de grote, boze wereld, die meer dan ooit een groteske, broze wereld blijkt. En de softwareontwikkelaar? Hij ploegt voort! Hij weet immers verdomd goed dat een door (optimistische en vredelievende) mensen gecreëerde toekomst de beste toekomst is! Nooit eerder was het intellectuele, verbeeldende en scheppende vermogen van mensen zo puissant als vandaag. Een hernieuwd vertrouwen in de voor een gemeenschap van 7 miljard aardbewoners positieve mogelijkheden van het menselijk brein is dan ook een moreel gebod.

post-image-3

Al vanaf het begin van deze eeuw heeft ‘Augmented Reality’ – het verrijken van de werkelijkheid middels digitale 3D animatie – een kanselierstatus in  innovatielabs en op gamer en digital art bijeenkomsten, maar het bereik bleef almaar niche, op veilige afstand van de brede dorpstraat. Met het gloren van het tweede decennium meldt AR zich eindelijk voor het voetlicht en het voetvolk. Zo heeft het Franse technologiebedrijf ‘Total Immersion’ haar 3-D AR applicaties opgewerkt tot intuïtie-intelligente speeltjes voor iedereen die over een scherm en een webcam beschikt – voor iedereen met een mobiele telefoon, kortom. Zo realiseerde Total Immersion in 2008 voor autoproducent Nissan een AR-brochure waarmee potentiële Nissan-kopers op een computer of een gsm nieuwe modellen in drie dimensies vanuit elke mogelijke invalshoek konden bekijken. Elke mogelijke specificatie kon afzonderlijk worden opgeroepen en tot leven gewekt. Nissan heeft in Europa één miljoen AR-brochures verdeeld met bovenverwachting veel positieve reacties van de doelgroep als gevolg. Ook voor winkels is de technologie van Total Immersion zeer geschikt: door een verpakt product voor een plasmascherm te houden, kan je het virtueel uitpakken. Kinderen kunnen met ingepakt speelgoed uitgebreid kennis maken nog voor het gekocht wordt. Ook kledingstukken moeten niet meer lijfelijk worden gepast: de pashokjes behoren spoedig tot mercantiel erfgoed. Een AR-spiegel zorgt ervoor dat nodeloos tijdverbruik en andere wachtmerries in de toekomst tot een minimum worden herleid. Bovendien wordt de producent of de verdeler de gelegenheid geboden te registreren hoe consumenten hun producten bekijken: welke onderdelen krijgen bijzondere aandacht? Hoeveel tijd besteedt een potentiële klant aan de virtuele, zelfbestuurde productsafari?

We bereiken binnenkort een punt waarop mensen niet langer over AR als high tech tool praten, maar emotioneel geraakt worden door een innemende ervaring – de technologie vernevelt gewoon geruisloos in de achtergrond. Zo ook de verkoper, die eigenlijk overbodig wordt. “Kan ik u helpen?” – wereldwijd beschouwd als de meest ergerlijke tekstballon bij een winkelbediende – zal in de toekomst opvallend minder te horen zijn. Alleen hiervoor verdient AR de Nobelprijs voor Wereldvrede, me dunkt ...

Back to top button
Close
Close