De Focus van Tom Willemkens: Windows Live 3: frisse wind door een halfopen venster

Op het moment dat u deze focus leest, heeft softwaregigant Microsoft de derde versie van zijn Windows Live suite gelanceerd in ons landje, en pakt men uit met een puur Belgische campagne om de vele Live-nieuwigheden in de verf te zetten.

post-image-3
Daarvoor worden op een speelse manier een aantal opmerkelijke gebruikers van Windows Live naar voor geschoven, zoals de kersverse Miss België, bestsellerauteur Pieter Aspe, zanger Adamo, sterrenkok Yves Mattagne, maar ook het jonge geweld Joshua , samen met nog een resem andere Bekende Belgen die het Live platform handig benutten om met hun eigen fanbase in contact te blijven.

Dat Microsoft – naast de internationale passe-partout campagne – opteert voor deze lokale aanpak mag niet verbazen; België mag dan al een dwergstaat zijn in vergelijking met de thuismarkt van Microsoft, toch kan het vandaag prat gaan op ruim vier miljoen gebruikers die frequent van de gratis diensten onder de Live koepel gebruik maken. Dat gratis karakter brengt dan weer met zich mee dat de applicaties ook drager zijn van commerciële boodschappen, maar dat lijkt ondertussen een breed aanvaard gegeven. Een slimme zet daarbij is dat je als gebruiker kunt aangeven welke vormen van reclame je wel/niet interesseren. En als je weet dat bvb. de Skydrive opslagdienst zo’n 25 GB aan storage aanbiedt, de nieuwe LiveWriter bloggen écht makkelijk maakt en de nieuwe fototoepassingen het verschil maken, dan neemt het kamp van tevreden gebruikers gestaag toe.

Met de gekende diensten zoals MSN, Hotmail, Spaces, Skydrive, Photo’s, maar ook met tal van nieuwigheden wil Microsoft naar eigen zeggen een “breed antwoord op de behoeften van het digitale leven vandaag” bieden. En die beperken zich niet tot jongeren of 2.0 addicts alleen… de penetratie van het platform omvat zowat alle socio-demografisch actieve doelgroepen, zij het met accentverschuivingen in de effectief gebruikte toepassingen.
Maar Microsoft is natuurlijk niet de enige aanbieder van sociaalgeïnspireerde webdiensten. Facebook, Myspace, Netlog en andere spelers nemen ondertussen ook een aanzienlijk deel van de koek tot zich, en bieden een gedeeltelijk alternatief voor de ‘klassieke’ chat- en mailberichten.
En het is net dit inzicht dat Microsoft ertoe bewogen heeft om van een zwakte een sterkte te maken… Nu het leven van digitale consumenten steeds complexer wordt, doordat ze meerdere e-mail adressen hebben, aangesloten zijn op verschillende sociale netwerken, en ook nog eens vele contactpersonen tellen in verschillende applicaties (e-mail, gsm, social media, …), pikt men handig in op een toenemende behoefte aan eenvoud.

Met als antwoord de eigen Home.live startpagina, die een soort “poort” wordt tot andere sociale netwerken, updates van contacten, meerdere mailaccounts, bestanden, foto’s, posts van vrienden op Wordpress, Twitter of Flickr, … De nieuwe Windows Live is dan ook vrij open en transparant naar andere – niet-Microsoft – platformen toe.

En dat is meteen – los van de vele verrijkte of nieuwe toepassingen – de meest fundamentele verandering, zij het dat het Windows raam voorlopig nog half open staat, en met sommige geduchte concurrenten vooralsnog geen overeenkomst gesloten werd. Er waait al met al een frisse wind door het doorgaans eerder protectionistisch afgesloten Microsoft window….
Back to top button
Close
Close