De sociale netwerken worden mobiel

De sociale netwerken willen nu ook de mobiele wereld veroveren, reden waarom de grootste netwerken sinds begin 2007 ook voor mobiele platformen zorgen, vooral in Europa en de Verenigde Staten. Zal het gebruik ervan veranderen, nu men van het ene scherm op het andere overschakelt? De telecomoperatoren staan in het centrum van de ontwikkeling van deze diensten voor het mobiele internet, en sluiten meerdere partnerships af om van deze evolutie munt te kunnen slaan.

post-image-3

Nu de breedband in opmars is, zijn eindelijk de ideale omstandigheden aanwezig voor de ontwikkeling van sociale netwerken op het mobieltje: de technische mogelijkheden van de toestellen zijn verbeterd en er wordt steeds meer "onbeperkte" toegang aangeboden. De inzet: de mobiele inkomsten verhogen via het community effect, dat het dataverbruik aanzwengelt. De jongeren zijn de voornaamste doelgroep. Volgens Strategy Analytics zijn een derde van de internauten jonger dan 25 jaar, en een vierde van de jongeren tussen 25 en 34 jaar, vragende partij voor dit soort dienst op het mobiele toestel.

Volgens een onderzoek van Opus Research zou slechts 6% van de gebruikers van mobiele telefoons in de VS zijn terminal reeds gebruikt hebben om in te loggen op een sociaal netwerk, alhoewel op het gewone web 75% lid ervan is.

Voor de grote sociale sites maakt de mobiele telefoon het mogelijk om de relatie tussen een gebruiker en zijn vriendenkring actief te houden. Het is dan ook normaal dat het aantal akkoorden tussen sociale sites en mobiele operatoren in de laatste achttien maanden toegenomen is. Vodafone heeft in februari 2007 een partnerschap aangekondigd met de twee grootste communities van het web, MySpace en Facebook. Orange is de volgende maand gevolgd in het Verenigd Koninkrijk met Bebo, het grootste sociale netwerk van het land, daarin later gevolgd door O2.

In februari 2008 heeft Facebook dan een akkoord aangekondigd met de Vodafone groep om in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland "Facebook for Mobile Operators" aan te bieden, een widget die op het beginscherm geplaatst wordt van de Vodafone toestellen, en die via een snelkoppeling toegang geeft tot de diensten van het sociale netwerk - en de eerste resultaten die m:metrics in oktober noteerde waren positief.

Een soort "afhankelijkheid" van het mobieltje creëren, dat is het doel van sommige actoren zoals Twitter en Jaiku, die al meer dan een jaar lang de Web 2.0 wereld veroveren met hun microblogging tools waarbij de internaut ook een sociaal netwerk creëert. Men verwacht dat microblogging systemen zoals Twitter en geolocalisatiediensten die aangeven of iemand bereikbaar is, een beduidende meerwaarde aan de mobiele toestellen zullen geven.

Maar het mobiele toestel is meer dan een aanvulling op de pc: het kan een echte meerwaarde krijgen door de aparte tools die het aan boord heeft. De toevoeging van een geolocalisatie toepassing waarvan de sociale netwerken dan gebruik kunnen maken is een veelbelovende ontwikkelingstak. Hierdoor kan de gebruiker immers zijn "virtuele" sociale netwerk aanvullen met een fysieke laag (zijn vrienden weervinden, nieuwe mensen ontmoeten, online games of rollenspellen rechtstreeks tegen elkaar spelen, enz.)

De omvang van het netwerk doen groeien, het animeren en zo de gebruikers aan zich binden, het verkeer stimuleren: dat zijn de voornaamste doeleinden van een sociaal netwerk. Om dit te doen kunnen de mobiele operatoren diensten aanbieden voor gebruik in de communities, gekoppeld aan geolocalisatiefuncties. Voor de operatoren is ongetwijfeld het belangrijkste doel: het creëren van toegevoegde waarde voor de mobiele gebruiker van sociale netwerken.

Back to top button
Close
Close