De Focus van Carine Moitier: Wat vervelen wij ons toch op die e-commerce congressen?

Laten wij ons toch eerder treffen op social community platforms zoals Facebook of LinkdIn! Dit is gratis, kan 24u op 24 en je moet het huis niet uit.

post-image-3

1.000 euro ervoor neertellen is toch veel geld? En daarbij komt ook nog de file van zo’n twee uur en het slechte regenweer. En dat allemaal om alleen maar sponsors, sprekers of organisatoren te ontmoeten. Waar zijn de mensen waarmee ik een commerce kan starten? Heeft dit allemaal wel zin? Er is toch al zoveel info beschikbaar op het internet, waarom dan nog  al die conferenties aflopen? Voor de netwerkrelaties? Voor het imago een “genetwerkte ondernemer” te zijn? Waar is de grens tussen ’reële’ en ‘virtuele’ contacten? Heb ik als mens nog echte contacten nodig? Ik ben toch uitgegroeid van mensdier naar digitaal beest? Als ik even alleen ben, controleer ik toch elke keer mijn iPhone op nieuwe mails.

En toch... Toch loop ik maar al te graag rond op die e-commerce congressen, omdat ik ‘live ‘ kan chatten, reële professionals – waarvan ondertussen sommige ook “friends” zijn geworden – ontmoeten en altijd interessante uiteenzettingen kan aanhoren. Vooral de voorstellingen die als ‘live cases’ worden geïllustreerd vind ik zeer verrijkend en spreken mij sterk aan. Interactive dynamic in real-time. De meeste congreszalen zijn nu modern en uitgerust met gratis WiFi-hotspots. ‘s Avonds is meestal een sympathieke borrel voorzien, waar we kunnen napraten – en iedereen weet dat een glaasje gesprekken opent. Al bij al dus toch niet alleen leerrijk en stimulerend, maar ook fijn en gezellig. Want, we moeten het toegeven, de locaties zijn meestal ook top. Klasse hotels, moderne congreszalen of trendy theaters. “Echte” congressen liggen mij dus wel en zijn een must.

De volgende morgen, of zelfs in de file terug naar huis, stuur ik aanvragen uit tot e-linking op diverse van mijn actieve communities; waarbij de contacten van de vorige avond ‘virtueel‘ worden vastgelegd. Je bent vrij ze te accepteren of te weigeren. En ja, de verlinkers linken mij ook aan hun community waarbij ik weeral mooie profielen en thema’s ontdek. Het stopt niet, het groeit steeds verder. Open your mind! En als ik ook iets ‘commercieel‘ aandurf, dan bookmark ik nog wel eens mijn favoriete Bivolino blouses! Trouwens, alle weblinks drijven de ranking van je e-commerce website de hoogte in. Dit betekent dus meer omzet en je energie is niet voor niets geweest.

“First socialize, then shop” wordt weleens over de plas gezegd. Het ene kan dus niet zonder het andere: beurzen, congressen en seminaries vullen de virtuele netwerk wereld aan. Het vergt allemaal wel tijd, zoals trouwens de updates van uw webstekjes op al die ‘social‘ platforms, maar voor wat hoort wat. Er niet aan deelnemen is geen optie.

Inderdaad, in het pre-internet tijdperk waren beurs- en congresbezoeken voldoende. Nu moet men cumuleren, maar “the duo-network era” is born.

Back to top button
Close
Close