Top 100 van Belgische websites: analyse en trends van 2008

De rangschikking van de 100 belangrijkste websites in bezoekersaantallen kende heel het jaar door een turbulent verloop. Nieuwe spelers gaven gevestigde waarden in een handomdraai het nakijken. Inside ontcijfert de resultaten van de winnaars … en de verliezers. Een analyse.

post-image-3

- Inside: Wat kunnen we afleiden uit de evolutie van de Metriweb-rangschikking in 2008? Krijgen we een totaal andere rangorde?

Elvan Gultekin, Interactive planner, Media Contacts Belgium: Bij de tien drukst bezochte sites van het jaar zien we geen grote wijzigingen. Hotmail, Skynet en MSN voeren nog altijd de tabellen aan. We vinden er ook hoofdzakelijk community-sites, portaalsites en websites van grote dagbladen. Toch zijn er enkele grote kleppers die terrein verliezen. Zita zakt van de 9e naar de 11e plaats. Netlog daarentegen stijgt van de 13e naar de 5e positie. Globaal gaan de bezoekersaantallen van alle door Metriweb gemeten sites er – tussen november 2007 en november 2008 – wel op vooruit in een verhouding die dicht aanleunt bij de Internetpenetratiegraad in België.

- Hebt u ook cijfers over die stijgende bezoekersaantallen tussen november 2007 en november 2008?

Die stijgen van 2.690.520 regelmatige bezoekers in november 2007 tot meer dan 3.250.583 in november 2008, of dus ruim 550.000 bijkomende regelmatige bezoekers. Voor de volledigheid moeten we wel vermelden dat de stijging in bezoekersaantallen in november 2008 tegenover november 2007 deels ook te verklaren valt door het toenemende aantal sites dat wordt gemeten (Metriweb mat 282 sites in 2007, in 2008 waren dat er al 348).

- Wie zijn de grote winnaars van die jaarlijkse evolutie?

Zonder enige discussie de websites van de grote nationale dagbladen die het gemiddeld aantal bezoekers naar boven hebben gehesen. Vooral dan na september 2008, dankzij de groeiende belangstelling voor de wereldwijde economische crisis, de verkiezingen in de VS en de Belgische politieke actualiteit. Deze sites blijven veel adverteerders aantrekken. Overigens zijn hun tarieven voor mediaruimte niet altijd de duurste op de markt. Kleine sites van hoge kwaliteit en met een betere doelgroep passen vaak hogere tarieven toe (CPM).

- En de verliezers?

Jobsites als StepStone, Reference of Monster verloren een deel van hun publiek rond het jaareinde. Dat is een rechtstreeks gevolg van de crisis, want de mensen vrezen voor hun toekomst en gaan nu voor werkzekerheid. Opmerkelijk is ook de achteruitgang van de RTBF-site (la Une), de website van reisbureau Connexion en platformen met een typisch vrouwelijk doelpubliek (Femistyle, AuFeminin, Flair) die niet voldoende vooruitgang boeken en hun plaats in de top 100 kwijtspelen aan enkele nieuwkomers.

- Welke grote trend merkt u in de rest van de rangschikking?

Nieuwkomers manifesteren zich heel sterk en eisen meteen een plaats in de top 20 op. Dat is het geval voor Mappy, commentcamarche, Dailymotion, enz. Gevolg is wel dat enkele oudgedienden uit de top 100 donderen. Dat is bijvoorbeeld het geval voor Arena51 of Q-Music wiens publiek nochtans niet heeft afgehaakt.

- Hoe verklaart u de steile opmars van die sites?

Het gaat om sites die al een zeker aanzien hadden op internationaal niveau en in België, maar nog niet door Metriweb werden gemeten.

- Mogen we ons eraan verwachten dat nog andere “niet-gemeten” uitdagers binnenkort de rangschikking zullen vervoegen?

Uiteraard! eBay zal zich vanaf januari bij de groep vervoegen en zal ongetwijfeld de traditionele rangschikking overhoop gooien. Hetzelfde geldt voor YouTube en andere drukbezochte sites die nog niet tot de studiegroep behoren.

- Hoe doen de e-commercesites het?

Het is heel jammer dat de e-bankingsites niet worden gemeten. We zouden er heel veel over kunnen vertellen.

- Stemt de vooruitgang van de Belgische bezoekersaantallen overeen met de groei in andere landen?

Aan de hand van Comscore-studies (websites van het “user centric” type) zien we sites als Google (en andere die niet in .be-domeinen zijn geregistreerd) aan de top opduiken, daar waar de Metriweb-studie enkel Belgische sites meet.
De analyse van bezoekersaantallen in drie Europese landen toont aan dat de trends niet overal dezelfde zijn en dat evoluties een lokaal karakter vertonen. Zo is de groei van portaalsites in België tamelijk stabiel, in tegenstelling tot Frankrijk waar de Internetpenetratie zich veel sterker doorzet (maar de Franse “internet” markt kwam veel later op gang dan de Belgische, die dus ook sneller verzadigd zal zijn). Ook in Duitsland groeien de portaalsites nog, maar minder snel dan in Frankrijk. En voor de informatieve websites merken we eveneens een duidelijke lokale trend: België kende een bijzonder woelig jaar, terwijl de trend bij dagbladsites in Frankrijk gelijkloopt met die van de portaalsites (op het vlak van de penetratie). De bezoekersaantallen van actualiteitenwebsites stijgen sterk wanneer belangrijke gebeurtenissen plaatsvinden. Heet contrasterend met wat zich in België en Frankrijk afspeelt, is wat in Duitsland gebeurt. Daar werden de informatiesites met een terugval van het aantal bezoekers geconfronteerd in een periode dat het nieuws op wereldvlak brandend actueel was (oktober 2008).

Sprokkels verzameld door Boris Jancen

Back to top button
Close
Close