15% Belgische senioren surft op internet

Mediaedge:cia voerde een diepgaande analyse uit bij 65-plussers om te peilen naar hun gewoonten inzake mediaconsumptie. De televisie is het sterkst vertegenwoordigde medium bij de Belgische senioren, maar het internet ‘boomt’ binnen deze leeftijdscategorie.

post-image-3

Terwijl het verbruik van klassieke media als televisie, magazines of radio de tien laatste jaren vrij stabiel is gebleven bij de senioren, evolueren de nieuwe media zoals het internet heel snel. Dat kent de laatste jaren een exponentiële groei en evolueerde van 1% gebruik in 2000, naar bijna 15% vandaag. Het internet verwerft stilaan een plaats bij de senioren. Gespecialiseerde sites, online kranten, gemakkelijk toegankelijke info via portals,… zijn allemaal faciliteiten die bij deze generatie in de smaak vallen.

De gewoonten inzake mediaverbruik zijn anders in het noorden en in het zuiden van het land. Franstalige senioren gaan bijvoorbeeld vaker naar de film dan hun Nederlandstalige buren, maar lezen minder pers en luisteren minder naar de radio. De klassieke media zoals televisie en radio al jaren een volwaardig onderdeel van het leven van onze senioren. Toch zullen adverteerders steeds meer rekening moeten houden met het internet dat alsmaar drukker bezocht en gebruikt wordt door senioren. Deze doelgroep wordt vaak door de adverteerders verwaarloosd, hoewel hij toch een aanzienlijke koopkracht vertegenwoordigt.

Back to top button
Close
Close