Belgische e-commerce blijft groeien

Ogone, één van de voornaamste dienstverleners voor het verwerken van online betalingen op zowel Belgisch als Europees niveau, laat weten dat, ondanks het huidige turbulente economische klimaat, de Belgische e-commerce sector een hoge vlucht blijft nemen. De cijfers waarop zij deze bevinding baseert, zijn afkomstig van haar Belgische klantenportefeuille, die meer dan 85 % van de markt vertegenwoordigt.

post-image-3

In 2008 steeg het aantal transacties dat verwerkt werd door Ogone’s Belgische e-commerce klanten met niet minder dan 42 % ten opzichte van 2007: van 4,5 miljoen naar 6,4 miljoen. Ook het totaal verwerkte bedrag nam toe. Terwijl dat in 2007 nog 460 miljoen euro bedroeg, is dit aangegroeid tot de som van 590 miljoen euro in 2008: een stijging van 28 %.

Het gemiddelde bedrag per verwerkte transactie daalde met 10 %: van 102 euro in 2007 naar 92 euro in 2008. Hoewel de Belg zich dus steeds vaker richt naar de online handel voor zijn aankopen, geeft hij dus minder geld per aankoop uit. De reden hiervoor is dat de consument een steeds breder aanbod voorgeschoteld krijgt waardoor hij ook geld kan besteden aan “goedkopere” diensten zoals ticketverkoop, opladen van gsm’s of aankoop van tweedehandsgoederen.

Opmerkelijk is dat, ondanks de intrede van de financiële crisis vanaf het derde kwartaal, het aantal transacties in het vierde kwartaal nog steeds bleef toenemen. Het aantal Belgische e-commerce internet sites bleef ononderbroken aangroeien in 2008 met niet minder dan 80 nieuwkomers per maand en dit ook in het laatste kwartaal van 2008.

Back to top button
Close
Close