De Focus van Carine Moitier: We gaan allemaal online kopen!

Vijf jaar geleden werd er niets op internet gekocht, vandaag koopt 50% van de Nederlanders online. Van reizen tot kleding en geneesmiddelen.

post-image-3

TwinkleMagazine.nl stelt naar analogie van de US top 500 e-tailer zijn eerste top 100 samen voor de Nederlandse online B2C omzet. Een mooi initiatief welk navolging zal hebben in Europa. Nederland en zijn e-commerce gezinde bevolking hebben altijd al een haantje voor.

Vergelijken met de US online omzet wordt moeilijk, omdat er in tegenstelling tot de Twinkle top 100 hierin geen financiële en reisproducten vervat zitten.

Wel valt ons op dat 40% van de Nederlandse 4 miljard e-tail B2C omzet uit reisproducten bestaat, waarbij deze bedrijven ook de top qua omzet aanvoeren.

Laten we even de online kledingomzet onder de loep nemen. We zien dat deze 19,7% uitmaken van de US totaal omzet met sterke groeicijfers. Daar waar deze in Nederland slechts 6% uitmaken (Wehkamp,  Neckermann, Hema, Otto, H&M, Hünkemoller, Klingel – waar blijven Mexx , Tommy Hilfiger?) van de totale e-tail omzet, reizen inclusief. Maar zuiveren wij de Twinkle top 100 van de reisbranche dan is het kledingaandeel toch 10,2%. Er is hier dus nog groei mogelijk. De cijfers en internationale vergelijkingen moeten dus geïnterpreteerd worden. Ik hoop alleen maar dat er geen 26 Europese top 100’s komen met elk een andere inhoud. Want daar word ik niet wijzer van, alleen maar doller.

De laagste omzet van de US top 500 is 5 mio euro, de laagste van de Twinkle top 100 is 2,5 mio euro. Als de reisbranche er niet bij was in de Twinkle top 100 zouden we de bedrijven ontdekken met 1 mio euro internetomzet welk inderdaad specifieke interessante niches vertonen … en ook dat is wat mensen zoeken op internet. Boeiende producten die niet alledaags zijn.  We missen de ‘long tail‘! Toch proficiat Twinkle.

Back to top button
Close
Close