Is de online marketeer de ‘Zorro’ van de ondernemingen in deze periode van financiële crisis?

Eind 2008 en in het jaar 2009 zullen we zeker de invloed van de economische en financiële crisis ondervinden. We stellen al een daling vast van de conversiegraad. Bedrijven zullen onvermijdelijk moeten rationaliseren. Het zal dus moeilijk zijn om in 2009 dezelfde resultaten te behalen als voorheen, met een geringer budget en (mogelijkerwijs) minder personeel. De online marketeers die vooruit willen, weten nu al dat de sleutel van succes te vinden is in innovatie en optimalisatie.

post-image-3

De enorme macht van het internet op marketingvlak komt voort uit het feit dat alles meetbaar is. Dit gegeven is, in deze crisisperiode, niet te verwaarlozen. Het is ook te voorzien dat we een significante verschuiving zullen meemaken van offline naar online marketinginvesteringen, in elk geval wat het percentage betreft…

Dit is een zegen voor de strijdende en proactieve marketeers die met geheven hoofd uit de crisis willen geraken. Met deze budgetten zullen ze vanaf dit jaareinde voldoende middelen (financieel en menselijk) kunnen inzetten om de conversiegraad te meten die hun website en/of hun internetacties genereren, de nodige conclusies trekken en zo de nodige optimalisaties doorvoeren om tot goede resultaten te komen in 2009.

In deze aanpak is ambitie het sleutelwoord! Online marketeers moeten mikken op groei voor het einde van 2008 en het jaar 2009. Het is niet ondoenbaar om vandaag uit te gaan van een groei van de conversiegraad met 25 à 50% en een objectief om de resultaten te verhogen met 100 tot 200%. De wapens van deze online marketeers? Creativiteit, innovatie en optimalisatie. Anders gezegd, 200% efficiëntie. Dat wil zeggen dat je precies moet weten wat voor overbodigs er uit het marketingbudget geknipt moet worden en dat je een cultuur creëert die mikt op de systematische optimalisatie van de ROI.

Gedaan met de marketeers die zichzelf een plezier doen door nieuwe concepten te testen, zonder zich op voorhand af te vragen welke resultaten ze hopen te halen. De online marketeers die zich over de kern van het probleem buigen en een rekenmachine in aanslag houden, zullen alle troeven in handen hebben om de crisis met succes te doorstaan.

Hier zijn enkele pistes voor deze online marketeers die voldoende ambitie en durf te hebben om in te zetten op groei voor 2009:
• Steek uw tijd eerder in het optimaliseren van uw site dan in het lanceren van campagnes;
• Optimaliseer in het bijzonder de onthaalpagina (beelden, copywriting, voordelen voor de surfers, geruststelling, call-to-action, …) van uw site en ook de actiepagina’s (zoals de landing pages) om de internetters aan te spreken;
• Optimaliseer de actieformulieren;
• Investeer meer in het vaak onderschatte Search Engine Optimisation (SEO). U zal een betere ROI bekomen;
• Bereken de ROI van iedere actie op voorhand;
• Wees beter dan uw concurrenten door te innoveren!

Er zal dus een mentaliteitsverandering plaatsvinden. Het merendeel van de consumenten heeft zijn aankoopgedrag al aangepast. Deze crisis zal meer innovatieve en creatieve online marketeers doen ontstaan, voor wie efficiëntie geen optie is!

Back to top button
Close
Close