Home/Interview/"Een goed idee kan vandaag de dag de hele planeet aansteken" "Een goed idee kan vandaag de dag de hele planeet aansteken" Een gesprek met Phil van Duynen, creatief directeur bij ADOPT 2008-11-13Comment Inside: Is de interactieve advertising een vak apart? Zijn er anderen verantwoordelijk voor het maken van deze creaties? Of is de integratie met de `offline` beelden veel belangrijker?Phil Van Duynen: Ik heb altijd de indruk dat het vergelijken van online, offline of integratie een vals debat is. Eigenlijk een beetje zoals het vroeger was met tv, affiches, radio of multimedia. Ik denk dat het kanaal dat gekozen wordt om de boodschap over te brengen helemaal niet het belangrijkste is. En dat het kanaal niet meteen al bij de creatie bepaald kan worden, vermits dit totaal afhankelijk is van het idee waaruit de campagne voortspruit. Een idee wordt geacht een antwoord te geven op de problematiek van het merk. Het is alsof de mensen uit de reclamesector, met de komst van de aankoopcentrales, een beetje hun opdracht vergeten zijn: hoe in contact komen met het publiek, en diens belangstelling wekken voor de boodschap van het merk. We gaan hier nu wel niet de gekende wegen bewandelen, van "vandaag de dag het de gebruiker is die beslist, waarom de gebruiker beweert niet meer van reclame te houden, of waarom de klassieke media zoveel tijd nodig hebben om dit te begrijpen", maar het is toch duidelijk dat de online steeds meer plaats inneemt in de communicatiestrategie. Om de eenvoudige reden dat de online steeds meer het geschikte medium is voor een groeiende groep nieuwe gebruikers.Bedenkt u soms campagnes exclusief voor de online?Dat gebeurt, maar zo`n campagne is vaak nog altijd vergezeld van een offline drive-to-web.Welke problemen en mogelijkheden zijn typisch voor het online medium?Ik zou zeggen dat de moeilijkheden eerder technisch zijn: de resolutie van beelden, van video en zelfs geluid bijvoorbeeld, die nog altijd verre van kwalitatief is. Alhoewel de situatie voortdurend verbetert, toch heeft het grote publiek nog altijd niet de verbinding of de apparatuur die hoge resolutie toelaten.Mogelijkheden zijn er legio: alles lijkt mogelijk, enkel onze verbeelding is de limiet. Een goed idee kan vandaag de dag de hele planeet aansteken.Wat was voor u zelf de belangrijkste ervaring die u het ware potentieel van het internet toonde?iTunes en de muzieksites in het algemeen gaven mij de aha-erlebnis. De beurs en de e-commerce ook.Wat zijn de valkuilen? Welke concepten, formats, banaliteiten moet men te allen prijze vermijden?Dezelfde als voor de andere media. De trend om de mechaniek te verkiezen boven content. Alhoewel op digitaal vlak een echte technologische innovatie een concept op zich kan zijn, als men op slimme manier gebruik maakt van het potentieel ervan. De valkuil is: er teveel gebruik van maken.Wat is het relatieve belang van het beeld, de copywriting, en andere elementen, met name voor de online?Ik denk dat ook dit niet specifiek is voor de online. Wij leven in een wereld die zeer visueel ingesteld is, men moet iemand erg snel raken. Maar in een omgeving propvol beelden, kan een simpel goedgekozen woord soms het beste werk uitrichten. En verder is er ook nog het belang van de `wording` voor de zoekmachines. De referencing geschiedt altijd met woorden...Is het internet echt het geschikte medium voor de Brand Advertising?Zeker en vast, en steeds meer en meer. Het net, dat is ook beeld en klank. Het virtuele, dat is enkel een kopie van het reële, met wat fantasie erbij. Behalve dat er ook een sterkere interactiviteit is, dat alle relaties mogelijk zijn, en dat men dan ook een echte band met het publiek kan aanknopen, en zelfs de gebruiker kan aanzetten om zelf het werk voor het merk te doen! Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address