Akamusic - Rock, reclame en poen!

Welkom op Akamusic.com, het nieuwe Mekka van de e-business made in Belgium. Het moet gezegd worden dat het nieuwste trendy muziekproject, gelanceerd in maart 2008, heel wat goede ideeën bevat. Niet alleen geeft het een originele impuls aan de online sector van ons kleine landje, maar het platform heeft bovendien de gave om zowel aandacht als investeerders aan te trekken. Een krachttoer!

post-image-3
Akamusic heeft haast alles van een "killer internet platform". Zijn business model heeft dan ook meteen het jachtinstinct van de professionele beleggers gewekt. En niet van de minsten, vermits Akamusic de financiële steun geniet van e-Merge (Opendeal, Scoopeo, Ogone, enz.), alsook van drie andere particuliere "business angels", voor een totaal bedrag van 500.000 euro! "Voldoende startkapitaal om onze doelstellingen in de twee volgende jaren te kunnen navolgen, en onze business naar andere markten uit te breiden waaronder Québec, Frankrijk, of Franstalig Zwitserland", licht Michel de Launoit toe, die samen met zijn zuster en de gebroeders Grégory en Jean-Marc Goemaere het project oprichtte.

 

De reden voor deze financiële geestdrift is te vinden in het business model dat haar sporen reeds verdiend heeft op het Europese web. Want Akamusic trekt ten volle de kaart van de community site, in de puurste 2.0 stijl, door de artiesten de kans te geven om hun album of singles te laten produceren door de internauten, volgens een op de Beurs geïnspireerd mechanisme: de artiest die zich inschrijft op de site opent een "productie" die in een bepaald aantal aandelen verdeeld wordt die dan op Akamusic te koop aangeboden worden. Het staat de "internauten-producers" dan vrij om een of meerdere aandelen te kopen (waarde per aandeel 5€), en zo de artiest van hun keuze te helpen om het doel te bereiken: 15.000 € om de productie van een single op te starten (maximum 3 songs) of 50.000 € om een volledig album te financieren. Dit vernuftige systeem maakt van Akamusic dan ook een echt transactieplatform als alternatief voor de klassieke labels. Met daarenboven strenge regels en contracten: "zolang het geheel van de aandelen niet verkocht is, is de artiest vrij om te allen tijde Akamusic te verlaten", verzacht Michel de Launoit. Die tegelijkertijd de investeerders geruststelt: "de internauten zijn eveneens vrij om het project te verlaten en hun aandelen te laten terugbetalen of over te brengen naar een andere artiest".

De kip die gouden eieren legde

Eens de 15.000 of 50.000 € bereikt wordt de machine in gang gezet. Akamusic neemt de artistieke leiding van het project op zich. "Wij begeleiden de artiest bij de productie en promotie van zijn album/single dankzij de vele partners op artistiek vlak, bij de promotie of de distributie (studio`s, arrangeurs, theaterbureaus, media...)", licht de medeoprichter toe. De rol van de internaut-investeerders blijft voornamelijk beperkt tot financiële producer. En dan volgt de derde fase van de procedure. "Wanneer het album klaar is, brengt Akamusic het in  verkoop voor rekening van de artiesten en hun producers, via alle bestaande kanalen". De verdeling van de taart heeft het voordeel duidelijk en zonder vergissingen te zijn. De netto verkopen afkomstig van de verkoop worden verdeeld volgens een driehoekssleutel die aantrekkelijk is voor iedereen: 40% voor de artiest, wat twee keer zoveel is dan wat de markt van de muzikale promotie hem gewoonlijk biedt, aldus Michel de Launoit, 40% voor de internaut-producer, en 20% voor Akamusic. Kortom, als de plaat een topper wordt, dan is het champagne voor iedereen!

Reclame, kameraad!

In de praktijk is de meter erg snel beginnen lopen. Meer dan 970 artiesten ingeschreven. De internauten-producers hebben al meer dan 195.000 euro bijgedragen via de elektronische betalingsmodule. Vier artiesten hebben al hun doel bereikt, en een sliert anderen is op twee lengtes van de aankomstlijn. "De meeste fondsen zijn afkomstig van vrienden of verwanten van de artiesten, maar Akamusic kan ook rekenen op de goodwill van talentenjagers die sinds de lancering van de site aanwezig zijn", merkt Michel de Launoit op. De balans opmaken, zelfs provisoir, dat is iets voor later. "Want de platen zullen pas eind september begin oktober uitkomen".

Voor Akamusic zijn de inkomsten niet beperkt tot enkel de 20% dividend afgehouden bij elke transactie. Een andere bron van inkomsten is reclame. Meer bepaald de banners die her en der de webpagina sieren. "Wij willen echter de adverteerruimte en de sponsoring beperken tot enkele bevoorrechte adverteerders, om te voorkomen dat het platform in een kerstboom verandert", waarschuwt Michel de Launoit.

Daarenboven zet Akamusic er vaart achter om zo snel mogelijk haar AkaConcert platform te ontwikkelen, waar de artiesten hun benen kunnen strekken. Op termijn willen de promotoren van de site ook nog een AkaShop openen, waar de muziek rechtstreeks verkocht wordt, alhoewel "men er eerder aan denkt om de rechtstreekse verkoop te koppelen aan partnerplatformen zoals iTunes of Fnac.com".

En vermits het op het internet altijd erg snel gaat, bereidt Akamusic al zijn internationale uitbreiding voor met de opening van een kantoor in Londen, en het uitbouwen in de volgende maanden van een structuur in Spanje met plaatselijke partners.

Boris Jancen

Back to top button
Close
Close