SOAR studie: de wereld van de kleine bedrijven ontleed

In België zijn er 700.000 KMO’s, ZKO’s en zelfstandigen. Ondanks dit hoge cijfer blijft deze wereld een doelpubliek dat door adverteerders verwaarloosd wordt. Een SOAR onderzoek wil de verwaarlozing van deze sector verhelpen.

post-image-3

SOAR staat voor Small Office Audience Research of onderzoek naar de doelgroep van kleine bedrijven. Deze studie werd uitgevoerd door Ant Research, een marktonderzoeksbureau gespecialiseerd in de online wereld, opgericht in 2000 door Laurent Moreau in samenwerking met NewBizz, organisator van de beurs Ondernemen en de beurs Franchising & Partnership.

Het is dankzij de databanken van die laatste dat het onderzoek van start is gegaan, en er een staal van 26.000 contacten samengesteld werd. Het onderzoek werd via het internet uitgevoerd omdat dit het meest efficiënte kanaal was om het doelpubliek, bestaande uit zelfstandigen en zaakvoerders van bedrijven met 1 tot 49 personeelsleden, te bereiken.

"Internet is naast een distributiekanaal ook onderwerp van het onderzoek en mag de andere onderzoeksmethoden niet vervangen", verklaart Laurent Moreau. Op 26.000 verzoeken ontving Ant Research bijna 899 antwoorden tussen 3 en 18 december 2007.

De studie is bestemd voor uitgevers op het web en in print, die deze kleine wereld van KMO’s, ZKO’s en zelfstandigen slecht of onvoldoende kennen. Het voornaamste doel van dit onderzoek is dus het bezorgen van  syntheserapporten aan uitgevers opdat deze kunnen beantwoorden de noden van hun klanten kunnen. Momenteel zijn er immers geen cijfers bekend en de uitgevers durven zich dan ook niet aan deze sector te wagen.

Naar aanleiding van deze enquête kwamen enkele interessante resultaten aan het licht. De sector van de KMO’s, ZKO’s en zelfstandigen interesseert zich vooral voor informatie over producten en diensten uit hun professionele sector. De spelers uit deze sector hebben te weinig tijd om zich met grote trends bezig te houden maar richten zich het liefst tot concrete zaken, tot dingen die rechtstreeks voor hen van belang zijn (concurrentie, ...). Verder blijkt uit deze studie ook hun interesse voor innovatie en technologie, want deze bedrijven liggen altijd op de loer voor nieuwe technologieën. Ook valt te noteren dat deze bedrijven weinig interesse hebben voor meer generische onderwerpen zoals marketing, financiën, fiscaliteit of economie in de brede zin, omdat dit minder verband houdt met hun professioneel activiteit.

Wat de informatiebronnen van de bedrijfsleiders betreft, tekenen zich verschillende trends af. Vooreerst zijn er de professionele websites, gevolgd door de gespecialiseerde pers. Vervolgens, op derde en vierde positie, websites met algemene informatie en websites gewijd aan economische informatie. De elektronische nieuwsbrieven staan op de vijfde plaats. De meeste bronnen zijn dus elektronisch.

Bekijkt men deze resultaten van nabij, dan valt er toch een onderscheid vast te stellen tussen het noorden en het zuiden van het land. In Vlaanderen is het aanbod voor KMO’s en zelfstandigen uitgebreider. En wie groter aanbod zegt, zegt ook groter publiek. In Wallonië is het aanbod echter beperkter, en bestaat het vooral uit algemene titels. Er is dus een erg belangrijk ontwikkelingspotentieel in Wallonië.

In de komende jaren zullen de mobiele en digitale dragers het voortouw nemen en de belangrijkste bron van informatie worden voor KMO’s en zelfstandigen, ten nadele van hun papieren equivalenten.

Dankzij deze enquête, waarvan de inhoud integraal voorgesteld zal worden op de beurs Ondernemen op 19 en 20 maart, zullen adverteerders ongetwijfeld begrijpen dat er in deze sector een waar potentieel heerst, een verwachting, en dat er dus ook een markt bestaat die  klaar is om veroverd te worden… .

Back to top button
Close
Close