Sociale bedrijfsnetwerken, een creatieve en succesvolle aanpak van knowledge management

De wereld verandert en de bedrijven veranderen mee – willen ze de concurrentie een stapje voor blijven, zijn ze immers gedoemd om te evolueren. Kennis beheren en beter samenwerken behoren tot de prioriteiten. Een recente studie van Frost & Sullivan voor Microsoft en operator Verizon heeft uitgewezen dat de kwaliteit van de samenwerking ongetwijfeld hun krachtigste prestatiehefboom is. Dat is logisch: we zijn geconfronteerd met veranderingen die elkaar zo snel opvolgen en problemen die zo complex zijn dat één persoon alleen ze niet kan oplossen. Het is dus beter om samen te werken, altijd sneller aan pertinente ideeën en informatie komen en deze efficiënt laten circuleren.

post-image-3
Terwijl vroeger de professionele tools het thuisfront overrompelden (met Blackberry op kop) is deze trend zich aan het omkeren. Vandaag zijn we meer "tech savy" thuis dan op kantoor. Het is dan ook niet te verwonderen dat er een invloed van de sociale netwerken merkbaar is op het bedrijfsleven. Want op privévlak zijn ze de e-mails al aan het vervangen, zoals een recente studie van HitWise (Experian Group) in Engeland uitwijst. En in de VSA, volgens e-Marketer, bezoeken meer dan 43% van de volwassenen minstens één keer per maand een sociaal netwerk. Resultaat: de grote consultancybedrijven en marketingexperts zweren voortaan alleen nog bij deze netwerken en de connecties die ze mogelijk maken.

Sociale netwerken gebruiken voor professionele doeleinden is nu een ‘hype’. Verschillende bedrijven hebben de creatie van grote publieke netwerken (vooral Facebook) aangemoedigd of eenvoudigweg getolereerd. Maar er zijn heel wat risico’s aan verbonden (wisselvallige beveiliging, zwakke integratie met het IS-systeem van het bedrijf, moeilijkheid om de content van de uitwisselingen te kapitaliseren…) en het succes is relatief.

Wat de groei van Enterprise 2.0 met zich meebrengt is wat Gartner de ESS (Enterprise Social Software) noemt: toepassingen die de technieken van web 2.0 speciaal voor bedrijven aanpassen. Bij de gekende spelers in hun "Magic Quadrant" is er maar één Europeaan: het Franse bedrijf blueKiwi. Met dit intelligent platform, dat diverse groepen al gebruiken  (Dassault Systems, BNP, Alcatel-Lucent..), kan een bedrijf zich organiseren in een community van medewerkers, klanten of partners, en individuen en content dynamisch met elkaar verbinden. De functionaliteiten doen denken aan Facebook, LinkedIn, Google… maar op een eenvormig en beveiligd platform om deze zaken op een professionele manier te laten renderen.

In België werkt blueKiwi samen met Convergences, een knowledge management (KM)-bedrijf dat onder zijn klanten de groepen Total et Nokia telt. Voor oprichter Pierre Portevin staan we aan een verandering die even krachtig is als de komst van e-mail. "De ESS vervangen de mails niet, maar ze verlichten de mailboxen en stimuleren de snelle toegang tot informatie, met name omdat ze het mogelijk maken om de impliciete competenties van medewerkers te identificeren. Deze kunnen niet met de gewone instrumenten worden achterhaald, terwijl ze toch een groot deel van de knowhow van een onderneming uitmaken, een rijkdom die tot nu toe werd verkwist. Enkele maanden geleden stonden bedrijven nog wantrouwig tegenover web 2.0; vandaag vragen ze om concrete oplossingen. Met blueKiwi bieden wij hen een erg veilig en ook gebruiksvriendelijk platform dat zijn sporen al heeft verdiend. Maar we bieden hen ook de vaardigheden die onmisbaar zijn om de tool aan te passen en te laten aanvaarden. Want dat is uiteindelijk de voornaamste inzet."

Met de succesvolle vorderingen die ze maken bij hun internationale klanten lijkt het er sterk op dat blueKiwi en Convergences mooie dagen in het verschiet hebben.
Back to top button
Close
Close