Een Belgische start-up die de handen uit de mouwen steekt!

Een gesprek met Carine Moitier, medeoprichtster van bivolino.com en e-commerce consultant.

post-image-3
-Inside: bivolino.com is een must geworden voor wie een hemd op maat wil kopen. Uw voorbeeldige parcours toont aan dat u zelf de handen uit de mouwen steekt om uw ideeën uit te werken... Hoe bent u op het idee gekomen voor dit project?

Bivolino.com behoort tot het handjevol pioniers van de e-commerce in België, dat alle crisissen heeft overleefd sinds het in 1998 opgericht werd. De drang om een dergelijk project te ondernemen kwam er nadat ik het boek "Enterprise One to One" van Don Peppers gelezen had, die uitlegt hoe de toekomst van het internet berust op een one-to-one communicatiemodel. Theoretisch gezien is het de analyse van de online personalisatie van de Levis Jeans, zoals beschreven in het boek "Mass Customization" van Joseph Pine, die ons geïnspireerd heeft voor ons "business model" dat gestoeld is op de verkoop van op maat gemaakte hemden, verkrijgbaar in 200 verschillende stoffen.

-U had reeds een mooi parcours als Marketeer doorlopen vooraleer u bivolino.com op poten zette. Hoe werd uw project bij zijn lancering onthaald?

Ik heb mijn marketing kennis vervolmaakt bij Beiersdorf, Nutricia, Tropicana, enz. Het internet bood een mooie gelegenheid om een project te lanceren dat me nauw aan het hart lag, en totaal verschillend was van alles wat al bestond. Niet veel mensen geloofden erin. Mode op het internet was nu eenmaal een onderwerp waar niemand in geloofde. En er moesten ook heel wat technische problemen opgelost worden.

- Zoals?

Wat we vooral moesten vermijden was dat de klant eerst met een lintmeter zijn maten moest gaan nemen, vooraleer hij zijn bestelling op de site kon plaatsen. Hieraan hebben wij een mouw gepast, zodat de aankoop van een op maat gemaakt hemd erg simpel geworden is, dankzij een magische formule die bekend is bij de specialisten in anthropometrie. De internaut moet enkel gegevens invoeren over zijn taille, leeftijd, gewicht en nekomtrek, om zo de juiste snit van het kledingsstuk te krijgen. De foutmarge is erg klein: amper 2% wordt teruggestuurd! Onze unieke meettechnologie (Linosoft) is gepatenteerd in Europa en de VS.

-De Textielfederatie (Euratex) heeft uw bestelsysteem als een van de meest vernieuwende in Europa genoemd. Wat vindt men achter de interface van de site?

Een volledig geïntegreerd bedrijf, dat gaat van het 10-koppige team in Hasselt, tot de productieplaats die 2.000 km daarvandaan ligt. Wanneer een klant een hemd koopt bij bivolino.com wordt de productie automatisch opgestart, zonder enige menselijke interventie. De levering geschiedt gegarandeerd binnen de 2 weken en aan een unieke prijs, omdat er geen tussenpersoon is. Op ons domein zijn wij, tot op vandaag, de enigen die over zo`n geavanceerde personalisatie via het web beschikken.

-Uw e-business is een mooi voorbeeld om na te volgen...

De laatste twee jaar is ons omzetcijfer met 77% gestegen, terwijl de expansie naar het buitenland onze positie als Europese leader op deze markt versterkt. België vertegenwoordigt ongeveer 30% van onze verkopen. De site vertoont trouwens een "order conversion rate" van 7%, wat tamelijk indrukwekkend is vergeleken met het gemiddelde in de e-commerce. Onze vitrine verleidt inderdaad heel wat "shirts lovers".

-En hoe zit het met de backoffice technologie van uw site?

Onze database (het gepatenteerde "bivosoft", een echt juweeltje) is erg ingewikkeld, omdat er in real time rekening gehouden moet worden met zoveel mogelijkheden die gepersonaliseerd kunnen worden. Dat zette ons ertoe aan om ons backoffice platform intern te ontwikkelen (.Net, JavaScipt). Het ontwerp van de site werd echter toevertrouwd aan het agentschap Ogilvy. Wij zijn trouwens nog altijd op zoek naar .Net ontwikkelaars en een webdesigner.

-U stapelt de Awards op...

Wij hebben in 2004 in Nederland een Start-Up Award binnengehaald. En onlangs werd ons e-commerce platform bedacht met een Be-Commerce Award omwille van zijn uniek en duurzaam karakter.
Back to top button
Close
Close