Albert Heijn rolt “Laatste Kans Koopjes” uit in België

De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn brengt in België een nieuw initiatief op de markt: “Laatste Kans Koopjes”. Het is een slimme combinatie van prijsverlagingen, digitale technologie en duurzaamheid. Hieronder belicht ik wat dit precies inhoudt, wat de beweegredenen zijn, en wat de mogelijke consequenties zijn voor de Belgische retailmarkt.

post-image-3
Met het concept “Laatste Kans Koopjes” worden producten die bijna hun houdbaarheidsdatum bereiken of uit het assortiment gaan, voortaan in de app van Albert Heijn zichtbaar gemaakt voor klanten in België. Klanten selecteren hun vestiging in de AH-app en krijgen te zien welke “Laatste Kans”-producten in hun specifieke winkel liggen. Het aanbod is niet overal identiek: het hangt af van voorraad en lokaal assortiment. Volgens de woordvoerster weet het voorraadsysteem van Albert Heijn exact wát in welke winkel ligt én wat er bijna vervalt. 

Het mechanisme werkt zó dat hoe dichter een product bij vervaldatum is, hoe hoger de korting. Kortingen kunnen oplopen tot grote niveaus, in de Nederlandse pilot kan het oplopen tot circa 70%. Verder verdwijnen producten automatisch uit de digitale lijst zodra ze aan de kassa zijn afgerekend.

Het initiatief bundelt meerdere bestaande acties tegen voedselverspilling onder één noemer, en wordt uitgerold vanaf 3 november in België.

Waarom deze stap?

De lancering van deze formule komt voort uit meerdere motieven. Ten eerste is er de duidelijke maatschappelijke drive: Albert Heijn wil voedselverspilling tegengaan. In Nederland heeft het concept al laten zien dat jaarlijks miljoenen kilo’s onverkocht voedsel uit de rekken kunnen worden gehaald. De Belgische uitrol laat zien dat de formule voor het hoofdkantoor werkt en klaar is voor de volgende stap. 

Ten tweede gaat het om digitale vooruitgang: door gebruik te maken van realtime data (voorraadpositie, houdbaarheidsdata) in combinatie met de app-omgeving, kan Albert Heijn het aanbod van afgeprijsde producten dynamischer maken. Zo zou hun voorraadsysteem perfect weten wat ze in welke winkel hebben liggen en wat er bijna vervalt. Op die manier worden kortingen automatisch toegekend op de elektronische prijskaartjes én in de app.

Ten derde speelt er een commerciële inslag: door klanten via de app bewust te maken van koopjes, wordt de winkelbeleving versterkt, kunnen klanten vaker komen en mogelijk meer kopen dan alleen de afgeprijsde producten. Tegelijk bouwt Albert Heijn zo een onderscheidende propositie op in een concurrerende Belgische markt, waarin prijs, service én retailinnovatie steeds belangrijker worden.
Back to top button
Close
Close