Home/E-commerce/Albert Heijn zet Europese primeur met IAB-certificering voor retailmedia Albert Heijn zet Europese primeur met IAB-certificering voor retailmedia Albert Heijn is de eerste retailer in Europa wiens digitale medianetwerk formeel is gecertificeerd volgens de IAB?standaarden voor retailmedia. Deze ontwikkeling markeert een belangrijke stap in de professionalisering van digital advertising binnen de retailsector, met implicaties voor transparantie, vertrouwen en het concurrentievermogen van retailmedia tegenover traditionele kanalen zoals televisie en outdoor. 2025-09-26Comment Met dit keurmerk laat Albert Heijn zien dat het eerlijk en transparant omgaat met reclame op zijn digitale kanalen. Merken kunnen er daardoor op vertrouwen dat hun advertenties goed worden weergegeven en dat de resultaten betrouwbaar zijn. Dat maakt het aantrekkelijker om reclamegeld aan Albert Heijn te besteden in plaats van aan bijvoorbeeld televisie of buitenreclame. Het keurmerk geldt op dit moment alleen voor de digitale media van Albert Heijn, zoals de app en de website. De schermen in de winkels zelf vallen er nog niet onder. Wel wordt verwacht dat die in de toekomst ook worden meegenomen. Wat betekent dit voor andere winkels? Albert Heijn is niet de enige winkel die hiermee bezig is. Ook andere grote winkels in Europa, zoals MediaMarkt en Lidl, doen mee met dit initiatief. Het doel is dat straks meer winkelketens volgens dezelfde regels werken, zodat adverteerders overal op dezelfde manier kunnen inkopen en vergelijken. Een nieuwe standaard voor retailmedia Retailmedia verwijst naar digitale advertentie?formaten die worden gekocht, geserveerd en gemeten via één gecentraliseerd systeem van een retailer. In dat systeem bepalen adverteerders of hun bureaus welke producten aan welke publieksgroepen getoond worden, soms zelfs tegen variabele prijzen. Het IAB Europe heeft recent generieke standaarden voor retailmedia ontwikkeld om meer uniformiteit te brengen in wat tot dan toe een gefragmenteerd landschap was. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address