Spotify lanceert berichtenfunctie

Spotify heeft een nieuwe berichtenfunctie gelanceerd waarmee gebruikers rechtstreeks via de app met elkaar kunnen communiceren over muziek, podcasts en andere audio-inhoud. De streamingdienst wil zich hiermee positioneren als een meer sociaal platform en gebruikers aanmoedigen om hun luisterervaringen gemakkelijker met anderen te delen.

post-image-3
De nieuwe berichtenfunctie van Spotify maakt het mogelijk om één-op-één gesprekken te voeren met andere gebruikers. Personen kunnen alleen berichten sturen naar contacten met wie ze eerder op Spotify interactie hebben gehad. Dit kan bijvoorbeeld door middel van gedeelde afspeellijsten, gezamenlijke sessies via Spotify Jam, een gedeelde Blend, of via een Duo- of gezinsabonnement.

In de ‘Now Playing’-weergave kunnen gebruikers via het deelicoon een nummer of podcast selecteren en deze tezamen met een bericht versturen. Inkomende berichten verschijnen in een aparte inbox, die toegankelijk is via de profielfoto van de gebruiker. Binnen deze inbox is het mogelijk om te reageren met tekstberichten of emoji’s.

Privacy en veiligheid als prioriteit

Spotify benadrukt dat gebruikers volledige controle behouden over wie hen berichten kan sturen. Wanneer een gebruiker een bericht ontvangt van iemand met wie nog geen contact is geweest, verschijnt dit eerst als een verzoek dat handmatig geaccepteerd moet worden. Daarnaast kunnen berichten worden geblokkeerd of gerapporteerd en is het mogelijk om de berichtenfunctie volledig uit te schakelen.

Hoewel Spotify meldt dat de berichten worden beveiligd met “industrie-standaard encryptie”, zijn de gesprekken niet end-to-end versleuteld. Wel worden automatische filters toegepast om misbruik te voorkomen, en kunnen gebruikers ongepaste inhoud melden.

Terugkeer van een oude functie in een nieuw jasje

Spotify heeft in het verleden al geprobeerd om berichten mogelijk te maken binnen de app, maar verwijderde de functie in 2017 wegens te weinig gebruik. De nieuwe lancering komt op een moment waarop het platform bijna 700 miljoen maandelijkse actieve gebruikers telt. Daarmee ziet het bedrijf opnieuw kansen om sociale interactie binnen de app te stimuleren.

Volgens Spotify past deze functie binnen een bredere strategie die zich richt op meer sociale functionaliteiten, de uitbreiding van videoinhoud en nieuwe manieren voor makers van podcasts om hun werk ten gelde te maken. Het uiteindelijke doel is om het aantal gebruikers wereldwijd te verhogen tot één miljard.

Wereldwijde uitrol in fases

Spotify start de uitrol van de berichtenfunctie in een beperkt aantal landen, waaronder de Verenigde Staten, Canada, Australië, het Verenigd Koninkrijk en enkele Europese landen. De functie is beschikbaar voor zowel gratis als Premium-gebruikers van 16 jaar en ouder. De streamingdienst heeft nog geen exacte planning bekendgemaakt voor een wereldwijde implementatie, maar verwacht de functionaliteit op termijn breder beschikbaar te maken.
Back to top button
Close
Close