Richting een fusie tussen Rossel en IPM: een historisch keerpunt voor de Franstalige Belgische pers

In een tijd van diepe veranderingen binnen de mediasector, hebben twee van de grootste Franstalige Belgische mediagroepen, Rossel (Le Soir, Sudinfo, De Tijd, enz.) en IPM (La Libre Belgique, La DH/Les Sports+, L’Avenir), aangekondigd dat gaan fuseren. Met deze fusie zullen ze 94% van het marktaandeel in handen hebben in Franstalig België.

post-image-3
De krantenwereld kampt met structurele uitdagingen: dalende verkoopcijfers van papieren kranten, een lezerspubliek dat steeds meer online gaat, de dominantie van techreuzen op de digitale advertentiemarkt, en recent nog het stopzetten van de samenwerking met bpost voor de distributie. Deze economische druk dwingt mediagroepen tot samenwerking, willen ze overleven en zich aanpassen.

Een fusie zou in dat opzicht schaalvoordelen kunnen opleveren, zoals gecentraliseerde drukkerijen, gedeelde distributiekanalen, gezamenlijke reclamemodellen en mogelijk ook gedeelde digitale technologieën. Volgens de bedrijfsleiders van de mediagroepen zou dit echter niet ten koste gaan van de redactionele onafhankelijkheid van de verschillende titels, maar de journalisten denken er anders over.

Legitieme bezorgdheid op redactievloeren

Heel wat journalisten en redacties maken zich zorgen om hun redactionele onafhankelijkheid door deze fusie. Medewerkers van Le Soir zeggen er het volgende over: “Dit fusieproject, dat als onvermijdelijk wordt voorgesteld, baart de betrokken vertegenwoordigers van het personeel zorgen, ondanks de beloften van de uitgevers om pluralisme te garanderen.” Vakbonden spreken zelfs van het “einde van een model” en waarschuwen voor een ongezonde concentratie van mediavermogen.

De fusie heeft enkel betrekking op de geschreven pers. Nieuwszender LN24 blijft in handen van IPM en RTL Belgium blijft een Rossel-merk.
Back to top button
Close
Close