Google’s AI Overviews zetten druk op digitale nieuwssites

De introductie van AI Overviews door Google zorgt voor een verschuiving in het digitale medialandschap. Deze AI-gegenereerde samenvattingen, ontworpen om gebruikers snel antwoord te geven op hun zoekvragen, hebben echter een onverwachte keerzijde: ze leiden tot een sterke daling in het aantal bezoekers op de websites van nieuwsmedia.

post-image-3
Sinds de uitrol van AI Overviews melden tal van online media een forse daling in hun bezoekers. Grote titels zoals Business Insider en HuffPost rapporteren zelfs een verlies van meer dan de helft van hun organisch verkeer sinds de lancering van deze functie. Dit staat haaks op wat Google zei tijdens hun Google I/O event in mei. Daar beweerden ze dat de AI-feature net voor meer websitebezoekers zorgt.

Reacties van uitgevers
In een poging om het verlies aan bezoekers op te vangen, wordt er gekeken naar nieuwe businessmodellen om deze bedreiging voor de journalistiek het hoofd te bieden. Sommige mediabedrijven zijn overgestapt op deals met AI-bedrijven. Zo heeft he Times onlangs een overeenkomst gesloten met Amazon om zijn redactionele content in licentie te geven voor de training van de AI-platformen van de techgigant. Andere uitgevers, waaronder The Atlantic, werken daarnaast ook samen met OpenAI.

De AI-start-up Perplexity stelt een ander model voor: zij willen hun reclame-inkomsten delen met nieuwsuitgevers wanneer hun chatbot de journalistieke content van die uitgever toont als antwoord op gebruikersvragen.
Back to top button
Close
Close