Orange krijgt verbod op gebruik van ‘fiber’ in Belgische reclame

Het hof van beroep in Antwerpen heeft geoordeeld dat Orange in België niet langer de termen 'fiber', 'fibre' of 'glasvezel' mag gebruiken in haar reclame-uitingen zonder duidelijke vermelding dat het netwerk deels uit coaxkabels bestaat. Deze uitspraak volgt op een klacht van Proximus, die stelde dat Orange consumenten misleidde door te suggereren dat haar internetdiensten volledig op glasvezeltechnologie draaien, terwijl dit slechts gedeeltelijk het geval is.

post-image-3

In september vorig jaar kondigde Orange nieuwe namen van hun internetabonnementen aan, met telkens ‘fiber’ erin. Die aanpassing vond concurrent Proximus niet kunnen waardoor ze Orange een klacht aanspande. De reden? Orange maakt eigenlijk gebruik van een hybride netwerk dat deels uit glasvezels en deels uit coaxkabels bestaat. De nieuwe benaming zou dus misleidend zijn.

Miljardenproject dat al jaren gaande is

Proximus is al jaren bezig met het uitrollen van hun miljardenproject om glasvezel tot bij de mensen thuis te krijgen. Binnen dit project biedt Proximus ook specifieke ‘Fiber’-abonnementen aan haar klanten aan. Dat Orange nu ook fiber zou aanbieden kan niet volgens Proximus. De telecomoperator vindt dat er slechts sprake is van een fiberaansluiting wanneer van begin tot eind gebruikgemaakt wordt van glasvezeltechnologie. Proximus heeft dat onderscheid ook steeds consequent gehanteerd in haar marketing, waardoor ze dit nu ook van Orange verwacht.

Transparantie over het aanbod

Het hof van beroep in Antwerpen oordeelde nu dat het gebruik van termen als 'fiber’, ‘fibre’ of ‘glasvezel’ in de productnamen van Orange consumenten zou kunnen misleiden over de aard en de prestaties van de aangeboden diensten. Daarom is het nu verplicht voor Orange om in haar advertenties en productbenamingen duidelijk te vermelden dat het gaat om een gemengd netwerk.

Indien Orange zich niet aan dit verbod houdt, kunnen er dwangsommen worden opgelegd. Deze beslissing benadrukt het belang van transparantie in de communicatie van telecombedrijven naar consumenten toe.

Back to top button
Close
Close