Home/Spotlight/De impact van algoritmes op creators: Patreon luidt de alarmbel De impact van algoritmes op creators: Patreon luidt de alarmbel In het nieuwste jaarlijkse rapport State of Create werpt Patreon een kritisch licht op een verontrustende trend in de creator-economie: de dominantie van algoritmes maakt het moeilijker dan ooit voor contentmakers om hun publiek te bereiken. 2025-02-20Comment Uit een enquête onder 1.000 creators en 2.000 fans blijkt dat 53% van de makers vindt dat het tegenwoordig lastiger is om hun volgers te bereiken dan vijf jaar geleden. Deze trend wordt versterkt door algoritmische aanbevelingen en de opkomst van korte video’s, een format dat is grootgemaakt door TikTok en later overgenomen door platforms als Instagram en YouTube Shorts. Algoritmes als obstakel voor engagement Niet alleen onafhankelijke makers klagen over de impact van algoritmes. Zelfs beroemdheden ondervinden problemen bij het bereiken van hun trouwe publiek, zoals bleek uit de ophef rond Instagram’s algoritme-update in 2022, toen zelfs de Kardashians klaagden over hun verminderde zichtbaarheid. Als zij er al moeite mee hebben, dan is het voor kleinere contentmakers nog veel moeilijker om door te breken. De herwaardering van long-form content Patreon’s onderzoek toont aan dat 52% van de fans lange content waardevoller vindt dan korte clips, en dat ze bereid zijn ervoor te betalen. Toch worden creators steeds vaker gedwongen om hun content aan te passen aan algoritmes die korte video’s bevoordelen, wat de zichtbaarheid en verdienmogelijkheden van lange video’s belemmert. YouTube blijft een uitzondering met zijn advertentie-inkomstenmodel voor langere video’s, maar op andere platforms lopen makers tegen beperkingen aan. De dominantie van algoritmes betekent dat inhoud die is afgestemd op kijkcijfers en engagement, voorrang krijgt boven diepgaande, authentieke content. Creators vast in een algoritmische val Sociale media hebben het makkelijker gemaakt om een publiek op te bouwen, maar de steeds veranderende algoritmes bemoeilijken het behouden van fans. Volgens Patreon laat 78% van de creators zich beïnvloeden door “het algoritme” bij het maken van content, en 56% geeft toe dat het hen heeft ontmoedigd om hun passie en interesses verder te verkennen. "Het algoritme meet niet wat mensen willen, het meet wat hun aandacht trekt", stelt Patreon-maker Karen X. Cheng. Op zoek naar een directer model Steeds meer makers proberen zich los te maken van de invloed van sociale media-algoritmes door over te stappen op platforms zoals Patreon, Substack en OnlyFans. Deze diensten geven hen directe controle over hun publiek en inkomsten, zonder afhankelijk te zijn van een algoritmische distributie. In een digitale wereld die voortdurend in beweging is, worden creators gedwongen een balans te vinden tussen sociale media als marketingtool en het opbouwen van een loyaal publiek buiten deze platforms. De toekomst van contentmonetisatie ligt steeds meer in diversificatie en minder afhankelijkheid van algoritmische aanbevelingen. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address