Home/Market news/Universem heruitgevonden met Total Brand Performance Universem heruitgevonden met Total Brand Performance Hoe heruitvind je jezelf na 18 jaar? Hoe evolueer je in een wereld die voortdurend verandert? Welke bruggen bestaan er tussen digitale marketing in 2010 en 2025? Is performance marketing nog steeds relevant te midden van de explosie van kanalen, doelgroepen en de opkomst van omnichannelstrategieën die worden gevoed door first-party data? 2025-01-28Comment "Vandaag is 52% van de marketinginvesteringen digitaal, en dit cijfer stijgt tot ongeveer 70% voor KMO's1. Marketingstrategieën beginnen nu met digitaal, een trend die blijft groeien. In 2007, toen we Universem lanceerden, was dit cijfer minder dan 10%," legt Hubert de Cartier, medeoprichter & CEO van Universem, uit. Deze overwegingen hebben Universem geleid bij de transformatie van een performance marketingbureau naar een baanbrekend model: Total Brand Performance. Haal je kompas tevoorschijn, Universem wijst je de weg! "Total Brand Performance is de deugdzame ontmoeting van performance marketing, creativiteit en data. Hoewel performance marketing altijd de kern van ons DNA heeft gevormd doorheen de funnel, gingen we soms te ver met een puur resultaatgerichte aanpak," erkent Hubert de Cartier. "Wij geloven sterk dat digitaal ook kan bijdragen aan het bouwen van een sterk merk, en niet alleen aan pure prestaties." Ondersteuning van adverteerders bij de uitdagingen van een snel evoluerende digitale wereld Door nauwe samenwerking met meer dan 60 klanten hebben we te maken met talrijke vragen, onzekerheden, twijfels en kansen die worden geboden door technologische, regelgevende en strategische veranderingen die de regels van digitale marketing herdefiniëren. Vier belangrijke verschuivingen liggen aan de basis van Universem’s transformatie: Deopkomstvanartificiëleintelligentie AI versnelt de automatisering van processen en biedt adverteerders meer autonomie, terwijl het tempo van veranderingen steeds sneller wordt. Bedrijven ontwikkelen interne expertise Steeds meer organisaties bouwen hun eigen digitale marketingvaardigheden op. Universem positioneert zich als een gids, die bedrijven ondersteunt bij het verbeteren van hun vaardigheden en hun autonomie versterkt. Impact van regelgeving en het einde van third-party cookies Het verlies van prestatiemetingen door de afname (of eliminatie) van third-party cookies en regelgeving zoals GDPR, herdefinieert hoe merken met hun doelgroepen omgaan. Explosievankanalen,formaten,targetingopties,... Het bereiken van doelgroepen doorheen de funnel (bekendheid, overweging, conversie, retentie) wordt steeds complexer door de toename van kanalen (Belgische netwerken, Google, Meta, TikTok, SVOD, programmatic, DOOH en meer), targetingopties, formaten en visuals. Hoe navigeer je als adverteerder in dit landschap en meet je de impact van marketingcampagnes? Universem: Een kompas in een complexe wereld Als antwoord op deze evoluties heeft Universem haar aanpak herzien om oplossingen te bieden die inspelen op de nieuwe uitdagingen van bedrijven en hun behoeften op een holistische manier te beantwoorden. "Onze eigenheid? Expertise combineren met lef en een echte businessgerichte aanpak. We bieden onze klanten een extern perspectief en een kompas om zich aan te passen aan constante veranderingen, terwijl we hun strategieën doordachter en effectiever maken. De behoefte aan ondersteuning van een strategische partner is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen bij onze klanten in een steeds complexere digitale wereld." Een toekomstgerichte visie Deze transformatie, die over twee jaar werd uitgevoerd, heeft alle fundamentele aspecten van Universem beïnvloed: visie, missie, waarden en positionering. Deze strategische herziening ging gepaard met een volledige rebranding, in samenwerking met het bureau La Niche, en de lancering van een nieuwe website die deze vernieuwde identiteit weerspiegelt. Onze nieuwe tagline, "Your compass in a digital world", illustreert onze rol als gids voor onze klanten. Universem zal het hele jaar door verschillende evenementen organiseren voor klanten en partners om hen te inspireren en te ondersteunen bij hun digitale marketingtransformaties. "Deze transformatie zou niet mogelijk zijn geweest zonder de toewijding van onze interne teams, die de afgelopen maanden onvermoeibaar hebben gewerkt om de identiteit van Universem opnieuw vorm te geven en de basis te leggen voor de toekomst van het bureau," zegt Hubert de Cartier. "Ik wil ieder van hen bedanken voor hun inzet. Met onze nieuwe positionering, herontworpen website en aankomende evenementen zijn we klaar om onze klanten en partners te begeleiden in een snel veranderende markt." Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address