Semactic haalt €500.000 op om zijn SEO-software te versterken en zich te positioneren als leider

Na het overtuigen van merken zoals Daikin, Oxfam, de Rossel-groep en de luchthaven van Lyon, haalt de start-up die gespecialiseerd is in natuurlijke vindbaarheid (SEO) en in 2020 werd opgericht door Céline Naveau en Kevin Coppens, €500.000 op om haar groei te versnellen en zich te positioneren als leider in nieuwe trends in organische zoekopdrachten.

post-image-3

Deze financieringsronde verenigt InvestBW - durfkapitaalonderneming die zich richt op KMO's, Olivier Simonis - oprichter van Qualifio (overgenomen door de Zweedse groep QNTM in 2023) -, François Van Uffelen - oprichter van Babelway (overgenomen door het Amerikaanse Tradeshift in 2018) - naast oorspronkelijke partners imec.istart - imec’s business accelerator - en Antoine Philippe, oprichter van AJMP Marketing Consultancy.

Met deze verschillende partners aan zijn zijde profiteert Semactic van expertise en ervaring die uiterst nuttig zijn voor zijn groei op het vlak van strategie, technologie, marketing, management en internationale expansie. Even belangrijk zijn de gedeelde menselijke waarden (enthousiasme, zin voor innovatie, respect, pragmatisme, in het bijzonder) belangrijke troeven voor Semactic.

Deze nieuwe fondsen zullen ons in staat stellen om de integratie van AI in het platform en de functionaliteiten voor projectbeheer te versterken, rekening houdend met nieuwe zoekmodi gekoppeld aan de opkomst van generatieve engines zoals SearchGPT. De nieuwe financiering zal ons ook in staat stellen om onze “Go-to-market” aanpak in Frankrijk en Duitsland te verfijnen en onze verkoop- en klantenservice teams te versterken.

AI en nieuwe zoektrends

Met 3,7 miljard maandelijkse bezoeken (Similarweb) positioneert ChatGPT zich al als de op een na grootste zoekmachine (4,33%), net na Google, en vóór Bing (1,97%) en sociale netwerken, volgens een recente analyse van Rand Fishkin (Sparktoro). We zijn getuige van een echte revolutie in zoekgedrag, die leidt tot meer conversaties en gepersonaliseerde interacties.

Deze context is bijzonder spannend voor een startup gespecialiseerd in zoekmachineoptimalisatie. Opkomende concepten zoals GEO (Generative Engine Optimization, d.w.z. het optimaliseren van inhoud zodat deze goed wordt geïnterpreteerd, geïndexeerd en gebruikt in de antwoorden die worden gegenereerd door AI-gebaseerde motoren zoals ChatGPT) en zelfs "Search Everywhere Optimization" (d.w.z. het optimaliseren van de aanwezigheid van een merk of inhoud in alle digitale omgevingen waar gebruikers zoeken naar informatie, producten of diensten) benadrukken de diversificatie van zoekplatforms die niet langer beperkt zijn tot alleen Google of Bing.

Immense mogelijkheden

Deze veranderingen in zoekgedrag en -platforms bieden aanzienlijke kansen voor merken die bereid zijn zich aan te passen.

Céline Naveau: “De recente case study uitgevoerd met Daikin wekte veel interesse. Het richtte zich op een eerste experiment met GEO ("Generative Engine Optimization") op ChatGPT en Perplexity. Gebaseerd op een studie van internationale onderzoekers (https://arxiv.org/pdf/2311.09735) en onze eigen tests, kwamen zes belangrijke optimalisatiefactoren naar voren, voornamelijk gerelateerd aan merkauthoriteit en de aard van de inhoud.”

Kevin Coppens: "We zien deze veranderingen als een groeikans in een markt die geleidelijk volwassen werd en nu wordt verstoord. Vandaag richten we onze ontwikkelingen op innovatie voor marketingteams. Bijvoorbeeld, tegen het einde van het jaar zal Semactic in staat zijn om merkvermeldingen door ChatGPT te monitoren. In de nabije toekomst zullen we ook een lijst van taken kunnen genereren die specifiek zijn voor ChatGPT, zoals we dat momenteel al doen voor Google."

500.000€ - geen cent meer

Het opgehaalde bedrag maakt je niet duizelig. De oprichters zijn zich daar volledig van bewust: “In 2020 lanceerde Semactic zijn eerste versie in bootstrap-modus. Het was een POC (Proof Of Concept), maar het was al zeer succesvol, waardoor we onze eerste prestigieuze klanten konden overtuigen, zoals Medi-Market, het Rode Kruis en Mutualité chrétienne (nog steeds klanten vandaag). Sinds onze lancering zijn we altijd geobsedeerd geweest door een uiterst streng kostenbeheer. Optimalisatie, het maximaliseren van de verhouding tussen impact en middelen, is de kern van onze waardepropositie. We hebben het vanaf het begin op onszelf toegepast, het zit in ons DNA,” legt Céline Naveau uit.

Semactic is in evenwicht, maar moest extra fondsen ophalen om te versnellen en in het hart van innovatie te blijven in een ultracompetitieve en snel evoluerende sector. Vandaag heeft Semactic bijna 40 klanten - twee keer zoveel als in 2023 - en beheert het meer dan 120 websites via zijn platform. Dankzij deze fondsenwerving wil het bedrijf tegen eind 2026 250 klanten bedienen.

Back to top button
Close
Close